바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

과학기술분야 학술정보 서비스 대학 이용자의 정보요구 및 이용행태 차이 분석

The Analysis of the Differences of Information Needs and Usages among Academic Users in the Field of Science and Technology

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.2, pp.157-176
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.157
배경재 (성균관대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

학술정보 서비스 이용자를 학부생과 대학원생으로 구분하여 각각 정보요구와 정보이용 행태가 어떤지에 대해 심층적으로 분석하고 그 차이를 통해서 학술정보 서비스 대학 이용자의 보다 세분화된 정보요구를 규명하고자 하였다. 연구를 위해 K대학교와 S대학교 소속 총 20명의 피실험자를 대상으로 면담을 실시하였으며, 그 결과 학부생과 대학원생 이용자의 정보 요구와 정보이용행태가 다른 경향이 있음을 확인할 수 있었다. 학부생(30%)의 경우에 대학원생(90%)에 비해 정보 만족도가 매우 낮았으며, 필요정보의 형태도 다양하게 분산되어 있다. 또한 학부생의 정보만족도는 낮은 반면 정보활용에 대한 태도는 비교적 적극적인 경향을 보이는 것으로 파악되어서 향후 학부생 대상의 정보 서비스를 더욱 고려할 필요가 있다는 점도 고려사항으로 도출되었다.

keywords
Information Needs, Information Behavior, User Study, Gap Analysis, Academic Information Service, 정보요구, 정보이용행태, 이용자 연구, 차이 분석, 학술정보 서비스, Information Needs, Information Behavior, User Study, Gap Analysis, Academic Information Service

Abstract

The purpose of this study is to analyze information needs and information usage of academic information users. This study aims to identify more specific information needs through an analysis of the gap between undergraduate and graduate users. Interviews with 20 users of K and S University were conducted for this study. As the result of this study, we found that the information needs from undergraduate and graduate users are different. The undergraduate users were less satisfied (30%) with information results than the graduate (90%) users and types of their needed information were more diversified. Additionally, the study suggests that information services for undergraduate users should be developed more seriously because their information satisfaction was considerably lower even though they actively utilize information.

keywords
Information Needs, Information Behavior, User Study, Gap Analysis, Academic Information Service, 정보요구, 정보이용행태, 이용자 연구, 차이 분석, 학술정보 서비스, Information Needs, Information Behavior, User Study, Gap Analysis, Academic Information Service

참고문헌

1.

권은경. 1984. User study의 추이 및 문제점에 관한 고찰. ꡔ도서관학논집ꡕ, 11: 19-43.

2.

김용근. 2008. 대학도서관 웹사이트에 나타난 이용자의 정보요구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 39(3): 387-404.

3.

유사라. 2002. 국가과학기술전자도서관 이용자 정보요구와 이용 행태 분석. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 36(1): 25-40.

4.

유재옥. 2004. 학술연구정보 이용자에 관한 연구: 정보요구, 정보이용행태, 정보활용능력을 중심으로. ꡔ한국비블리아학회지ꡕ, 15(2): 241-254.

5.

이지연, 한승희, 주수형. 2008. 국내 과학기술분야 정보이용자의 요구 및 정보추구행태 분석. ꡔ정보관리학회지ꡕ, 25(2): 127-141.

6.

한복희. 1992. 이용자연구에 관한 연구동향 분석. ꡔ도서관학ꡕ, 23(1): 107-125.

7.

한승희, 이지연. 2006. 과학기술분야 연구자의 정보요구별 탐색행태 분석. ꡔ제13회 한국정보관리학회 학술대회ꡕ, 2006년 8월 17일-18일. [서울: 연세대학교].

8.

Brown, C.M. 1999. “Information-seeking behaviour of scientists in the electronic information age: astronomers, chemists, mathematicians, and physicists.” Journal of the American Society for Information Science, 50(10): 929-943.

9.

Clougherty, L. et al. 1998. “The University of Iowa Libraries’ undergraduate user needs assessment.” College and Research Libraries, 59(6): 572-584.

10.

Ellis, D., Cox, D. and Hall, K. 1993. “A comparison of the information seeking patterns of researchers in the physical and social sciences.” Journal of Documentation, 49: 356-369.

11.

Fescemyer, K. 2000. “Information-seeking behavior of undergraduate geography students.” Research Strategies, 17: 307-317.

12.

Fidzani, B.T. 1998. “Information needs and information-seeking behaviour of graduate students at the University of Botswana.” Library Review, 47(7): 329-340.

13.

Hammond, C. and Mitchell, E. 1997. “Library instruction for the professions: information needs and libraries.” Reference Services Review, 25(2): 79-86.

14.

Hartmann, E. 2001. “Understandings of information literacy: the perceptions of first year undergraduate students at the University of Ballarat.” Australian Academic and Research Libraries, 32(2). [online]. [cited 2010.3.11]. <http://alia.org.au/publishing/aarl/32.2/full.text/hartmann.html>.

15.

Hiller, S. 2002. “How different are they? A comparison by academic area of library use, priorities and information needs at the University of Washington.” Issues in Science and Technology Librarianship, 33. [online]. [cited 2010.3.15]. <www.istl.org/02-winter/article1.html>.

16.

Kerins, G., Madden, R. and Fulton, C. 2004. “Information-seeking and students studying for professional careers: the cases of engineering and law students in Ireland.” Information Research, 10(1). [online]. [cited 2010.3.16]. <http://InformationR.net/ir/10-1/paper208.html>.

17.

Lincoln, Y. S., & E. G. Guba. 1985. Naturalistic Inquiry. Beverly Hills. CA: Sage.

18.

Majid, S., & Ai, T.T. 2002. “Usage of information resources by computer engineering students: a case study of Nanyang Technological University, Singapore.” Online Information Review, 26(5): 318-325.

19.

Majid, S., Anwar, M.A., & Eisenschitz, T.S. 2000. “Information needs and informationseeking behavior of agricultural scientists in Malaysia.” Library and Information Science Research, 22(2): 145-163.

20.

Mittermeyer, D. 2003. “Information literacy: study of incoming first year undergraduates in Quebec.”In Proceedings of the Conference of Rectors and Principals of Quebec Universities. [online]. [cited 2010.3.16]. <http://crepuq.qc.ca/documents/bibl/formation/studies_Ang.pdf>.

21.

Pelzer, N., Wiese, W., & Leysen, J. 1998. “Library use and information-seeking behaviour of veterinary medical students revisited in the electronic environment.” Bulletin of the Medical Library Association, 86(3): 346-353.

22.

Seamans, N.H. 2001. Information literacy: a study of freshman students’ perceptions, with recommendations. Ph.D. diss., Virginia Polytechnic Institute and State University. [online]. [cited 2010.3.17]. <http://scholar.lib.vt.edu/theses/available/etd-05142001-104550/unrestricted/Seamans.pdf>.

한국문헌정보학회지