바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

미국 대학도서관의 수업지원 시스템과 연계한 맞춤형 정보검색 서비스에 대한 고찰

Introducing an Integrated Library Information Service with Learning Management System: Library on Blackboard from Murray State University Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.2, pp.29-50
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.2.029
김동완 (Murray State University)

초록

본 연구는 미국 켄터키 주에 소재한 머레이 주립대(Murray State University)가 제공하고 있는 주제별 맞춤형 정보제공(Library on Blackboard) 시스템의 기능들을 중심으로 현존하는 대학도서관 서비스가 온라인상에서 어떠한 정보기술을 통해 변형되어 제공될 수 있는지를 살펴보았다. 정보기술의 발달로 인하여 미국 대학교육에서 온라인 강의와 원거리 교육의 비중이 점점 늘어나는 추세이다. LMS(Learning Management System)는 새로운 대학 환경변화의 중요한 도구이다. 대학도서관의 정보제공 기능도 대학교육 환경의 변화에 발맞추어 발전해 왔고, 이에 따라 이용자에게 효과적인 서비스를 제공하기 위한 LMS와 연계한 맞춤형 정보검색 시스템을 개발하기에 이르렀다. LMS와 연계한 도서관 서비스는 학생들의 연구형 과제해결을 위한 정보수집에 적합한 검색시스템과 유용한 정보들을 한곳에 모은 가상 분관의 기능을 제공하기에 더욱 사용되고 발전해야 한다. 이 시스템을 더욱 발전시키기 위해서는 Contents Management Systems의 사용과 과목별 접근방식으로 변환이 중요하다.

keywords
University Library, Learning Management System, Course Management System, Blackboard, Web 2.0, Virtual Library Branch, Federated Search, 대학도서관, 수업지원 시스템, 웹 2.0, 통합학술DB검색 시스템, 도서관 이용법, 온라인 강의, University Library, Learning Management System, Course Management System, Blackboard, Web 2.0, Virtual Library Branch, Federated Search

Abstract

The purpose of this study presents a model of the integrated online library service with LMS (Learning Management System). The new library service is called ‘Library on Blackboard’ which was developed and implemented by Murray State University Libraries in Murray, Kentucky, USA. This user-centered service with applied information technology has the potential to enhance the quality of the library performance in university libraries. The introduction of the Learning Management System in South Korea has a potential to enhance the education environment and promote new library services. With the emergence of new information technologies and growing popularity in online classes and distance education programs, the importance and usage of Learning Management Systems in higher education has increased.

keywords
University Library, Learning Management System, Course Management System, Blackboard, Web 2.0, Virtual Library Branch, Federated Search, 대학도서관, 수업지원 시스템, 웹 2.0, 통합학술DB검색 시스템, 도서관 이용법, 온라인 강의, University Library, Learning Management System, Course Management System, Blackboard, Web 2.0, Virtual Library Branch, Federated Search

참고문헌

1.

국립중앙도서관. 2008. ꡔ주제전문사서 인력수습 전망 및 제도화 방안 연구ꡕ. 서울: 국립중앙도서관.

2.

심원식. 2009. 해외전자 학술자료 확충 전략에 관한 연구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 43(1): 293-311. [3] ꡔ아시아경제 신문ꡕ, 2009. 울산과학기대, 수요자 맞춤형 교육시스템 도입. 1월16일. [Online]. [cited 2009.11.26]. <http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2009011609255620199&sp=EC>.

3.

ꡔ아시아경제 신문ꡕ, 2009. 울산과학기대, 수요자 맞춤형 교육시스템 도입. 1월16일. [Online]. [cited 2009.11.26]. <http://www.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2009011609255620199&sp=EC>.

4.

이수상. 2007. 우리나라 대학생의 정보 리터러시 수준에 대한 실태조사. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 41(1): 85-103.

5.

이수상. 2008. 정보생태계 관점에서 본 도서관 2.0 서비스의 연구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 4(2): 29-49.

6.

Black, Elizabeth L. 2008. “Integrating Library Content into the Course Management System: The OSU Experience." Library & Information Technology Association National Forum, October 17, 2008. [Online]. [cited 2010.1.26]. <https://kb.osu.edu/dspace/bitstream/1811/34032/3/Black_CMS_Integration_OSUexperience_LITA2008.pdf>.

7.

Breeding, Marshall. 2008. “An Analytical Approach to Assessing the Effectiveness of Web- Based Resources." Computers in Libraries, 28(1): 20-22.

8.

Burn, Timothy. 2006. “Agent of change: Blackboard CEO Michael Chasen erases the old way of learning." Washington SmartCEO, May, 44-53. [Online]. [cited 2010.1.15]. <http://www.smartceo.com/files/DCEO.05.06.pdf>.

9.

Casey, Denise. M. 2008. “A Journey to Legitimacy: The Historical Development of Distance Education through Technology." TechTrends: Linking Research & Practice to Improve Learning, 52(2): 45-51.

10.

Casden J., K. Duckett. T. Sierra., and J. Ryan. 2009. “Course Views: A Scalable Approach to Providing Course-Based Access to Library Resources." Code{4}lib Journal, 6(March). [Online]. [cited 2010.1.15]. <http://journal.code4lib.org/articles/1218>.

11.

Crowley, G. H., R. Leffel, D. Ramirez, J. Hart, and T. Armstrong, 2002. “User Perceptions of the Library's Web Pages: A Focus Group Study at Texas A&M University." Journal of Academic Librarianship, 28(4): 205-210.

12.

Dew, John. 2010. “Global, Mobile, Virtual, and Social: The College Campus of Tomorrow." Futurist, 44(2): 46-50.

13.

Flavo, D. A., and B. Johnson. 2007. “The Use of Learning Management Systems in the United States." TechTrends: Linking Research & Practice to Improve Learning, 51(2): 40-45. [Online]. [cited 2010.1.15]. <http://web.ebscohost.com/ehost/pdf?vid=22&hid=13&sid=2c31a81f-f3ab-47c9-bc9b-9338fa69a373%40sessionmgr10>.

14.

Harris, Christopher. 2008. “Fishing for Information." School Library Journal, 54(1): 24.

15.

Head, A. J., and M. B. Eisenberg. 2009. “Lessons learned: How College Students Seek Information in the Digital Age", Project Information Literacy Progress Report. December. [Online]. [cited 2010.1.15]. <http://projectinfolit.org/pdfs/PIL_Fall2009_Year1Report_12_2009.pdf>.

16.

Lazar, Jonathan. 2001. User-Centered Web Development. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers.

17.

Murray State University Libraries. 2009. “2008-2009 Annual Report." Murray, Kentucky: Murray State University. [Online]. [cited 2010.1.15]. <http://lib.murraystate.edu/pdf/UniLibAnnualReport0809.pdf>.

18.

Ranganathan, Shiyali. R. 1931. The Five Laws of Library Science. London: Edward Goldston.

19.

Simonson, Michael. 2005. “Entering the Mainstream." Distance Learning, 2(1): 48.

20.

Slebodnik, M., and C. F. Riehle. 2009. “Creating Online Tutorials at Your Libraries: Software Choices and Practical Implications." Reference & User Services Quarterly, 49(1): 33-51.

21.

Stephens, M. 2007. “Social Video: Videoblogging & YouTube." Library Technology Reports, 43(5): 52-57.

22.

Stone, V. B., R. P. Hinegardner., and M. Williams. 2004. “Delivery of Web-based instruction using Blackboard: a collaborative project" Journal of the Medical Library Association, 92(3): 375-377.

23.

Williams, S. C., A. Bonnell., and B. Stoffel. 2009. “Student Feedback on Federated Search Use, Satisfaction, and Web Presence: Qualitative Findings of Focus Groups." Reference & User Services Quarterly, 49(2): 131-139.

한국문헌정보학회지