바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

대학생들의 인용 및 표절에 관한 인식연구

A Study on Undergraduates’ Citation Use and Plagiarism Awareness

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2010, v.44 no.3, pp.175-198
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2010.44.3.175
이혜영 (동덕여자대학교)
남태우 (중앙대학교)

초록

본 연구의 목적은 대학생들의 인용 및 표절에 관한 인식을 알아보기 위함이다. 이의 목적을 수행하기 위하여 서울 소재 4년제 대학생을 대상으로 질문지 조사법을 실시하였다. 조사 결과 대학생들은 인용 교육의 필요성과 중요성은 인식하고 있었고 과제 작성 시 인용법을 일부 적용하고 있었다. 그러나 실제 인용 관련 문제를 통해 대학생들의 인용 지식을 조사해 본 결과, 올바른 인용법을 알고 있는 대학생들은 극소수로 나타났다. 인용하는 자료로는 인쇄자료와 인터넷 및 웹자료를 많이 이용하는 것으로 나타났다. 인쇄자료인 경우 단행본을, 인터넷 및 웹 자료인 경우 학술기관에서 제공하는 웹자료를 많이 이용하는 것으로 나타났다. 인용 교육 기관으로는 대학 당국에서 인용 및 표절 프로그램을 개설하여 교육시킬 것을 제안하였다. 대학 당국에서의 인용 및 표절 프로그램 개설뿐만 아니라 도서관 이용 교육을 통해서도 인용 및 표절, 인용법에 관한 교육을 실시해야 할 필요가 있다.

keywords
인용, 표절, 대학생, 정보활용능력, 학술적 글쓰기, 인용표기법, citation, plagiarism, undergraduate, information literacy, academic and research writings, citation writing method

Abstract

The study investigated undergraduates’ citation use and plagiarism awareness. A questionnaire method was used and was given to undergraduates in a university located in Seoul. Upon investigation, undergraduates recognized the importance and the need of citation and were partly applying citations. However, upon further investigation of undergraduates’ citation learning with citation questions, very few of respondents had knowledge of correct citation usage. Undergraduates mostly cited print materials and information from the internet. They used books in case of print materials and web materials provided by academic institutions. They suggested that the university should teach citation usage through a citation and plagiarism awareness program. It is necessary for library use education (information literacy education) as well as university to teach citation education including citation type and how to write it.

keywords
인용, 표절, 대학생, 정보활용능력, 학술적 글쓰기, 인용표기법, citation, plagiarism, undergraduate, information literacy, academic and research writings, citation writing method

참고문헌

1.

고영만. 2005. ꡔ정보문해론ꡕ. 서울: 한국도서관협회.

2.

곽동철. 2007. 학술논문에서 표절의 유형과 올바른 인용 방식에 관한 고찰. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 41(3): 103-126.

3.

김성수. 2008. 미국 대학의 ‘학문적 정직성’ 정책에 대한 연구: 대학 글쓰기에서 ‘표절’ 문제를 중심으로. ꡔ작문연구ꡕ, 6: 193-226.

4.

민중서림 편집국. 2010. ꡔ민중 엣센스 국어사전ꡕ. 제6판. 서울: 민중서림.

5.

이인재. 2008. 대학에서의 글쓰기 윤리교육. ꡔ작문연구ꡕ, 6: 129-159.

6.

이지연, 이상곤. 2008. 과제표절과 관련한 대학생의 디지털 정보원 활용 현황에 관한 조사연구. ꡔ열린교육연구ꡕ, 16(3): 103-121.

7.

정필모. 2004. ꡔ학술논문작성지침ꡕ. 서울: 한국학술정보.

8.

립슨, 찰스. 2008. ꡔ정직한 글쓰기ꡕ. 김형주, 이정아 옮김. 서울: 멘토르.

9.

최선경. 2009. 대학생 글쓰기에 나타난 오류 분석: 인용방식의 오류를 중심으로. ꡔ새교육국어ꡕ, 81: 299-324.

10.

Amercian Historical Association. 2005. Statement on Standards of Professional Conduct. [online]. [cited 2010. 6. 12]. <http://www.historians.org/pubs/Free/ProfessionalStandards.cfm>.

11.

Burton, Vicki T., & Chadwick, Scott A. 2000. “Investigating the Practices of Student Researchers: Patterns of Use and Criteria for Use of internet and Library Sources.” Computer and Composition, 17(3): 309-28.

12.

Carlson, Jake. 2006. “An Examination of Undergraduate Student Citation Behavior.” Journal of Academic Librarianship, 32(1): 14-22.

13.

Davis, Phillip M., & Cohen, Suzanne A. 2001. “The Effect of the Web on Undergraduate Citation Behavior 1996-1999." Journal of the American Society for Information Science and Technology, 52: 309-314.

14.

Davis, Philip M. 2003. “Effect of the Web on Undergraduate Citation Behavior: Guiding Student Scholarship in a Networked Age." Libraries & the Academy, 3(1): 43-44.

15.

Delevko, Juris & Gottlieb, Lisa. 2002. “Print Sources in an Electronic Age: A Vital Part of the Research Process for Undergraduate Student." Journal of Academic Librarianship, 29: 381-392.

16.

Grimes, Deborah J., & Boening, Carl H. 2001. “Worries with the Web: A Look at Student Use of Web Resource." College & Research Libraries, 62(1): 11-23.

17.

Herring, Susan D. 2001. “Faculty Acceptance of the World Wide Web for Student Research." College & Research Libraries, 62(3): 251-258.

18.

Kraus, Joseph R. 2002. “Citation Patterns of Advanced Undergraduate Students in Biology 2000-2002." Science & Technology Libraries, 22(3/4): 161-179.

19.

Oppenheim, Charles, & Smith, Richard. 2001. “Student Citation Practices in an Information Science Department." Education for Information, 19: 299-323.

20.

Robinson, Andrew M., & Schlegl, Karen. 2004. “Student Bibliographies improve when professors provide enforceable guidelines for citations." Libraries and the Academy, 4: 275-290.

21.

Stacey, Knight-Davis, & Sung, Jan S. 2008. “Analysis of Citations in Undergraduate Papers." College & Research Libraries, 69(5): 447-458.

22.

Valentine, Barbara. 2001. “The Legitimate Effort in Research Papers: Student Commitment Versus Faculty Expectations." Journal of Academic Librarianship, 27: 107-115.

23.

Yu, Fei, Sullivan, Jane, & Woodhall, Leith. 2006. “What can Students' Bibliographies Tell Us? Evidence Based Information Skills Teaching for Engineering Students." Evidence Based Library and Information Practice, 1(2): 12-22.

한국문헌정보학회지