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국내 협력형디지털정보봉사의 효율적 실행을 위한 CDRS의 사례연구

A Case Study of the CDRS for Effective Operation of Collaborative Digital Reference Service in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.1, pp.11-27
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.011
배순자 (전주대학교)
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초록

본 연구는 협력형디지털정보봉사(CDRS: collaborative digital reference service)를 대상으로 그 사례를 분석하여 국내 CDRS의 향후 발전방안을 모색하려는 의도로 진행되었다. 전 세계적 범위의 협력적 봉사에 의해 정보봉사의 전문화를 모색하려는 CDRS의 해외 사례는 미국의 QuestionPoint를 비롯하여 7개국의 국가도서관이 주도하는 사례가 대상이 되며 국내의 사례는 국립중앙도서관의 “사서에게 물어보세요”가 그 대상이다. 중점적 분석에 의한 국내의 본 서비스는 이용자들로부터의 활용이 매년 증가되며 대학생과 직장인들의 연구 및 업무수행에 활동되는 등 향후의 전문봉사로서의 발전 가능성이 확인되고 있다.

keywords
Collaborative Digital Reference Service, Digital Information Service, Global Network, QuestionPoint, Specialized Information Service, 디지털 정보서비스, 글로벌네트워크, 사서에게 물어보세요, 전문정보봉사, 협력형디지털정보봉사, Collaborative Digital Reference Service, Digital Information Service, Global Network, QuestionPoint, Specialized Information Service

Abstract

This paper aims to seek ways of optimizing the operations of Collaborative Digital Reference Service(CDRS) in Korea. CDRS tries to specialize the reference service through world-wide collaborative service. In this study seven international CDRS services including “QuestionPoint” operated by ALA and one national service, “Ask a Librarian” by the National Library of Korea were surveyed. A focused analysis of CDRS in Korea shows not only a sharp increase in use by the public, but also much application in research and academic activities by university students and workers.

keywords
Collaborative Digital Reference Service, Digital Information Service, Global Network, QuestionPoint, Specialized Information Service, 디지털 정보서비스, 글로벌네트워크, 사서에게 물어보세요, 전문정보봉사, 협력형디지털정보봉사, Collaborative Digital Reference Service, Digital Information Service, Global Network, QuestionPoint, Specialized Information Service

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