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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

DDC의 학제적 주제 분류에 관한 연구

A Study on Classification of Interdisciplinary Subjects in DDC

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.1, pp.333-351
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.333
김비연 (성균관대학교)

초록

점차 학문의 경계가 약화되고 학제적 또는 다학문적인 주제가 증가함에 따라 지금까지의 분류방법만으로 이들 주제를 표현하는데 분류체계의 한계를 보이고 있다. 학제적 주제의 분류개선을 위해 본 연구는 분류전문가를 대상으로 델파이조사를 실시함으로써 현행 DDC의 분류지침을 평가하고 개선방향을 모색하였다. 연구결과 분과학문 간의 통합수준에 따라 주제의 유형을 ‘학제적 주제’와 ‘다학문적 주제’로 구분하여 정의할 필요가 있으며, 분류기호의 부여 및 배열의 일관성을 유지시켜 줄 수 있는 분류지침의 개선이 필요한 것으로 분석되었다. 또한 기호의 표현력을 높이기 위한 분석합성식 기법의 적용방안이 검토되었다.

keywords
듀이십진분류법, 학제적 주제, 다학문적 주제, 상관계, DDC, Interdisciplinary Subjects, Multidisciplinary Subjects, Phase Relations, DDC, Interdisciplinary Subjects, Multidisciplinary Subjects, Phase Relations

Abstract

As the boundaries between disciplines have been weakened and interdisciplinary or multidisciplinary subjects have increased, there is a limitation to express subjects with DDC. This study evaluates DDC instructions using interdisciplinary numbers and classifying more than one discipline through Delphi research. As a result, it is found that there is a need for defining separately ‘interdisciplinary subjects’ and ‘multidisciplinary subjects’, based on the level of integration among disciplines, and improving the instruction to maintain the consistency in assigning and filing classification numbers. It is also discussed that to enhance the symbols’ power of expression, an analytic/synthetic method could be adopted.

keywords
듀이십진분류법, 학제적 주제, 다학문적 주제, 상관계, DDC, Interdisciplinary Subjects, Multidisciplinary Subjects, Phase Relations, DDC, Interdisciplinary Subjects, Multidisciplinary Subjects, Phase Relations

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