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어린이·청소년 독서문화 진흥 선진화 방안 연구

A Study for the Promotion of Reading Culture for Children & Young Adults

한국문헌정보학회지 / 한국문헌정보학회지, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2011, v.45 no.2, pp.277-308
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.2.277
황금숙 (대림대학교)
김수경 (부산대학교)
장지숙 (교하도서관)
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초록

어린이·청소년기부터 체계적인 독서문화 활동을 통해 독서습관을 배양하여 평생교육으로 유도하는 국가적인 독서문화 진흥 방안이 절실하다. 본 연구의 목적은 어린이·청소년으로 하여금 독서의 즐거움을 통한 독서의 생활화를 유도하고 건전한 독서문화가 전개될 수 있도록 보다 조직적이고 효율적인 민․관 협력체계의 제도적 기반 구축을 통한 국가적 차원의 선진적 독서문화 진흥 모델 정립하고자 하는 것이다. 이를 위해 1) 문헌조사, 2) 사례조사, 3) 설문조사, 4) 전문가 회의 및 공청회 등의 연구방법을 채택하였으며, 그 연구결과는 다음과 같다. 1) 어린이·청소년 독서문화 진흥 기본 정책 방향 수립, 2) 어린이·청소년 독서문화 환경 인프라 구축, 3) 어린이·청소년 독서문화 진흥 전담조직 구성, 4) 어린이·청소년 독서문화 진흥을 위한 비전, 목표, 추진전략 및 과제 제시.

keywords
독서문화, 독서문화 진흥, Reading Culture, Reading Culture Promotion, Reading Culture, Reading Culture Promotion

Abstract

The purpose of this paper is to suggest advanced methods for the promotion of a reading culture for children and young adults. For this purpose, the study investigated and analyzed domestic and overseas reading policies and activities, and collected extensive opinions from public officials, teachers, librarians, activists of reading campaign, parents, children, and young adults. Based on the results, this study proposes the following: to establish the basic policy direction, to build the infrastructure of reading culture environment, to set up the dedicated organization, and to suggest the vision, goal, strategies, and tasks on the promotion of a reading culture for children and young adults.

keywords
독서문화, 독서문화 진흥, Reading Culture, Reading Culture Promotion, Reading Culture, Reading Culture Promotion

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