바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

복합문화예술센터 장애인 정보서비스에 대한 연구

A Study on the Information Services for People with Disabilities in the Culture and Art Complex

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.1, pp.241-261
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.1.241
곽철완 (강남대학교)
김호연 (강남대학교)

초록

본 연구는 최근에 복합문화예술센터가 증가하면서 방문자에 대한 정보서비스 필요성이 증대하고 있는 상황에서 장애인을 위한 정보서비스 방안을 제시하기 위해 수행되었다. 지체, 청각, 시각 장애인을 대상으로 집단면담법을 이용하여 복합문화예술센터에서 제공되어야 할 장애인 정보서비스에 대해 파악하였다. 조사 결과는 홈페이지 정보, 안내 데스크, 오리엔테이션 장소, 정보검색 장소로 구분하여 지체, 시각, 청각 장애인을 위한 서비스를 제시하였다. 안내 데스크에서는 시각 및 청각 장애인을 위한 적극적인 서비스와 지체장애인을 위한 편의시설이 논의되었다. 오리엔테이션 공간에서는 시각 및 청각 장애인을 위한 기기 설치와 지체 장애인을 위한 좌석 위치를 제시하였다. 제언으로 복합문화예술센터에서 장애유형별 정보 탐색 행태에 대한 세부적인 연구의 필요성을 제시하였다.

keywords
장애인서비스, 복합문화예술센터, 시각장애인, 청각장애인, 지체장애인, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities

Abstract

The purpose of this study was to propose information services for people with disabilities in the culture and art complex. As a research method, group interviews were conducted. Data were collected from three different groups of people with physical disabilities, hearing impairments, and visual impairments in order to investigate specific information services for these groups of people. The results of the information services needed were indicated, based on four sections: the center web pages, information desk, orientation area, and information search area. Specifically, the results showed that more active supports would be provided at the information desks for people with hearing impairments and visual impairments as well as facilities for people with physical disabilities. In the orientation area, special equipment would be provided for people with hearing impairments and visual impairments, and exclusive seats for wheelchair users. For further studies, a detailed research about the information behavior for visitors with disabilities in the culture and art complex would be needed.

keywords
장애인서비스, 복합문화예술센터, 시각장애인, 청각장애인, 지체장애인, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities

참고문헌

1.

강숙희. 2011. 공공도서관의 장애유형별 장애인서비스 개발에 관한 연구. 『한국도서관․정보학회지』, 42(1): 97-123.

2.

고양아람누리. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.artgy.or.kr/aram/overview.aspx/>.

3.

국립중앙박물관. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.museum.go.kr/>.

4.

김선미. 2008. 『연극 관람요인이 관람만족과 재 관람의도에 미치는 영향』. 석사학위논문, 동아대학교 대학원, 경영학과.

5.

김선정. 2011. 무용공연장 서비스 품질과 공연장 만족 및 재관람 의사의 관계. 『한국콘텐츠학회논문지』, 11(8): 150-158.

6.

문화체육관광부. 2011. 『방문자서비스센터 운영전략 및 프로그램 개발: 2010년 국립아시아문화전당 운영조직화 사업』. 서울: 문화체육관광부.

7.

변지영. 2006. 『미술관 경영에서의 마케팅 기법 도입과 적용에 관한 관람객 연구: 국립현대미술관의 관람객 조사를 통한 STP 전략을 중심으로』. 석사학위논문, 단국대학교 경영대학원, 예술경영전공.

8.

세종문화회관. “장애인 해피콜서비스.” [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.sejongpac.or.kr/customer/info/guide_hadicap.asp>.

9.

예술의 전당. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.sac.or.kr/>.

10.

정재영, 정혜미. 2010. 장애인 이용자의 요구분석을 통한 대학도서관 서비스 개선방안에 관한 연구. 『한국도서관․정보학회지』, 41(2): 189-207.

11.

정재영. 2009. 대학도서관의 장애인서비스 제공방안에 관한 연구. 『한국도서관․정보학회지』, 40(1): 73-91.

12.

Lincoln Center for the Performing Arts. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://new.lincolncenter.org/live/>.

13.

Metropolitan Museum of Art. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.metmuseum.org/>.

14.

Smithsonian. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.si.edu/>.

15.

Southbank Centre. [online]. [cited 2011.12.10]. <http://www.southbankcentre.co.uk/>.

한국문헌정보학회지