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복합문화예술센터 장애인 정보서비스에 대한 연구

A Study on the Information Services for People with Disabilities in the Culture and Art Complex

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2012, v.46 no.1, pp.241-261
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.1.241
곽철완 (강남대학교)
김호연 (강남대학교)
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초록

본 연구는 최근에 복합문화예술센터가 증가하면서 방문자에 대한 정보서비스 필요성이 증대하고 있는 상황에서 장애인을 위한 정보서비스 방안을 제시하기 위해 수행되었다. 지체, 청각, 시각 장애인을 대상으로 집단면담법을 이용하여 복합문화예술센터에서 제공되어야 할 장애인 정보서비스에 대해 파악하였다. 조사 결과는 홈페이지 정보, 안내 데스크, 오리엔테이션 장소, 정보검색 장소로 구분하여 지체, 시각, 청각 장애인을 위한 서비스를 제시하였다. 안내 데스크에서는 시각 및 청각 장애인을 위한 적극적인 서비스와 지체장애인을 위한 편의시설이 논의되었다. 오리엔테이션 공간에서는 시각 및 청각 장애인을 위한 기기 설치와 지체 장애인을 위한 좌석 위치를 제시하였다. 제언으로 복합문화예술센터에서 장애유형별 정보 탐색 행태에 대한 세부적인 연구의 필요성을 제시하였다.

keywords
장애인서비스, 복합문화예술센터, 시각장애인, 청각장애인, 지체장애인, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities

Abstract

The purpose of this study was to propose information services for people with disabilities in the culture and art complex. As a research method, group interviews were conducted. Data were collected from three different groups of people with physical disabilities, hearing impairments, and visual impairments in order to investigate specific information services for these groups of people. The results of the information services needed were indicated, based on four sections: the center web pages, information desk, orientation area, and information search area. Specifically, the results showed that more active supports would be provided at the information desks for people with hearing impairments and visual impairments as well as facilities for people with physical disabilities. In the orientation area, special equipment would be provided for people with hearing impairments and visual impairments, and exclusive seats for wheelchair users. For further studies, a detailed research about the information behavior for visitors with disabilities in the culture and art complex would be needed.

keywords
장애인서비스, 복합문화예술센터, 시각장애인, 청각장애인, 지체장애인, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities, Special Services for People with Disabilities, Culture and Art Complex, Visual Impairments, Hearing Impairments, Physical Disabilities

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