정보활용교육을 효과적으로 전개하기 위해서는 피교육자의 능력을 진단, 측정하고 교육목표의 도달 여부를 판단할 수 있는 검사도구가 필수적이다. 그럼에도 불구하고 초․중등 학생들의 정보활용능력을 종합적으로 측정할 수 있는 검사도구가 미흡한 실정이다. 이에 본 연구에서는 중학생의 정보활용능력 측정을 위한 웹기반의 표준화된 검사도구를 개발하고, 검사도구의 신뢰도와 타당성을 검증하였다. 검사도구의 개발을 위해서 우선 정보활용능력의 구성요인을 추출하고, 길포드의 지능구조모형과 메이커의 학습능력 측정도구를 바탕으로 정보활용능력 검사도구의 프레임을 개발하였다. 본 연구를 통해 개발한 검사도구는 웹 기반의 선다형 30문항으로 구성되어 있으며, 794명의 중학생들을 대상으로 검사를 시행하여 문항의 난이도, 신뢰도, 변별력 지수, 타당도 등을 분석하였다. 또한, 검사도구를 이용하여 학생들의 정보활용능력을 진단하고, 평가하기 위한 표준 점수를 제시하였다.
The test instrument utilized to diagnose and evaluate a trainee’s ability are necessary for an effective information literacy education. Nevertheless, there is a lack of a standardized test instrument to comprehensively measure students’ information literacy. The purpose of this study is to develop a standardized test instrument to evaluate the information literacy of middle school students, and to verify the reliability and validity of the test instrument. For this purpose, this study selected factors that can show the information literacy and developed an information literacy test framework that was designed based on Guilford’s SOI model and Meeker’s SOI-LA test. The test instrument that was developed through this study is a 30-item Web-based multiple-choice test. This study administrated tests in middle school students (794 students joined), and analyzed difficulty, reliability, discrimination index, validity of tests, and reviewed tests items to qualify the standardized test. The cutoff score was also decided when using these tests as a diagnostic information literacy assessment.
김재숙. 1993. ..Guilford의 지능구조모형에 의한 다면적 지능검사의 개발 및 타당화 연구... 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원, 교육심리학과.
박명규. 2005. 고등학생의 정보활용능력 평가에 관한 연구. ..한국비블리아학회지.., 16(1): 75-90.
서울대학교 교육연구소. 1998. ..교육학 대백과사전... 서울: 하우동설.
송인섭. 2011. Guilford의 지능구조모형에 의한 유아 학습능력 검사의 개발 및 타당화 연구. ..아동육.., 20(2): 33-48.
이병기. 2012. ..정보활용교육론... 개정판. 서울: 조은글터.
이정연, 정동열. 2005. 대학생의 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구. ..정보관리학회지.., 22(4): 39-59.
전경원. 1992. Gilford와 Meeker 지능구조 모델: 영재교육에의 적용. ..社會科學硏究.., 2: 195-213.
Center for Assessment and Research Studies. 2009. Information Literacy Test(ILT). [online]. [cited 2012.11.10]. <http://www.madisonassessment.com/.../ILT%20Test%20Manual%202010.pdf>.
Comrey, Andrew L. 1993. Joy Paul Guilford: A Biographical Memoir. [online]. [cited 2012.2.10]. <http://www.nasonline.org/publications/biographical-memoirs/memoir-pdfs/guilford-joy-pa ul.pdf>.
Guilford, J. Paul. 1988. “Some changes in the Structure-of-Intellect model.” Education Psychological Measurement, 48: 1-4.
Kent State University. 2007. Standardized Assessment of Information Literacy Skills(SAILS). [online]. [cited 2012.11.10]. <https://www.projectsails.org/pubs/SampleReport2007.pdf>.
Kurbanoglu, S. S., Akkoyunlu, B., & Umay, A. 2006. “Developing the information literacy self-efficacy scale.” Journal of Documentation, 62(6): 730-743.
Meeker, M. 1969. The Structure of Intellect: Its uses and interpretation. Columbus, OH: Charles Merrill.
New York: Academic Press.
Oregon School Library Association. 2009. OSLIS Information Literacy Skills Test. [online]. [cited 2012.2.10]. <maklary.com/john/resume/pdf/Adopt%20a%20State/skilltst.pdf>.