도서관의 인력은 도서관서비스 수준을 결정하고, 도서관의 수준은 한 나라의 지적 역량을 가늠하는 가장 핵심적인 역할을 한다. 본 연구에서는 현재 문헌정보학과에 재학 중인 학생들을 대상으로 사서직 취업전망에 대한 인식을 조사하기 위하여 설문을 수행하였다. 연구 결과 첫째, 도서관으로 취업하고 싶다는 비율이 40%로, 다른 분야에 비해 상당히 높게 나타났다. 그들은 사서직 고용환경에 대해 부정적인 견해를 가지고 있음에도 불구하고 향후 발전가능성이 있다는 취업전망을 가지고 있었다. 둘째, 설문응답자가 희망하는 업무로 ‘문화프로그램 등 업무’가 가장 높게 나타났다. 셋째, 현재의 교육과정에는 대체로 만족하지만 취업지원프로그램으로 진로지도와 취업멘토링, 인턴십에 대해 높은 요구도를 나타냈다. 넷째, 학생들은 학업성적, 어학능력, 각종 자격증 취득, 인턴 및 실습, 경력관리를 매우 중요한 취업요건으로 고려하고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 학생들의 직장선택에 영향을 주는 조직․환경적 요인은 보수와 복리후생, 자기발전 기회부여, 근무조건과 조직문화, 조직의 발전가능성 등의 순으로 나타났고, 개인적 요인은 개인의 적성, 취업분야 지식 및 기술 수준, 사회적 대우 및 인식, 전공일치여부, 직장과의 거리 등의 순으로 나타났다.
The power of human capital in a library is the main resource that determines the level of library services, which in turn should play a pivotal role in forming the intellectual power of the country. This research conducted a survey on the employment perspectives of LIS undergraduates, which resulted as follows. First, among the LIS undergraduates, 40% of students responded that their desire was to be employed in the library as librarians. Although there were some negative opinions regarding the working environment of the industry, the undergraduates appreciated the developmental possibilities. Second, the most desired task was working with cultural programs. Third, the respondents were satisfied with the current curriculum overall, acknowledging the extra need for job search support programs, which include career support, employment-related mentoring, and internships. Fourth, the main requirements for their future employability were perceived as grade point average, language skills, obtaining licenses, internship and apprenticeship experience, and career management. Fifth, influential factors on employment decision making were divided into two aspects: environmental and personal factors. The environmental factors included salary, welfare, opportunities in personal development, workplace environment, organizational culture, and development possibilities of the organization. The personal factors included fitness with personal aptitude, the level of knowledge and technology in the job industry, social norms and acknowledgement, rewarding opportunities with their major, and location of job.
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