바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

중․고등학생이 인식하는 도서관활용수업 편익에 관한 질적 연구

A Qualitative Study on Benefits of Library Assisted Instruction Recognized by Middle and High School Students

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2013, v.47 no.4, pp.169-186
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.169
강봉숙 (대구 경운중학교)

초록

본 연구는 도서관활용수업이 주는 편익에 대해 도서관활용수업을 1년 이상 받은 학생들을 대상으로 질적 연구 방법을 통해 조사하고 분석한 것이다. 연구를 위해 중, 고등학생 18명을 대상으로 반구조화된 일대일 심층 면접을 실시하고 질적 분석을 하였다. 그 결과 학생들이 도서관활용수업을 통해 얻을 수 있다고 생각하는 편익은 ‘학습 효율성 증가’ 등 18가지로 조사되었다. 본 연구에서 밝혀진 도서관활용수업을 통해 학생들이 얻을 수 있는 편익을 바탕으로 도서관활용수업 서비스의 편익별 세분화를 통해 학교도서관의 마케팅 전략을 구상해볼 수 있을 것이다.

keywords
School Library, Library Assisted Instruction, Teacher Librarian, Benefit, 학교도서관, 도서관활용수업, 사서교사, 편익

Abstract

The purpose of this study is to analyze the benefits of library assisted instruction. A survey was conducted along with in-depth interview with students who have experienced library assisted instructions. As a result, 18 different domains of benefits of library assisted instruction have been identified through the students with the experience of the instruction. The benefits include ‘increasing efficiency in learning’, ‘building the habits of reading’, etc. The benefits of library assisted instruction are expected to be applied in the strategies to operation of library service.

keywords
School Library, Library Assisted Instruction, Teacher Librarian, Benefit, 학교도서관, 도서관활용수업, 사서교사, 편익

참고문헌

1.

김영천. 2006. ..질적연구방법론Ⅰ... 서울: 문음사.

2.

박기용. 2003. ..편익에 의한 시장세분화연구... 박사학위논문, 경희대학교 대학원.

3.

손영석, 나운봉. 2006. ..브랜드 STP 전략론... 서울: 비앤엠북스.

4.

송기호. 2009. ..통합 정보활용교육과정론... 서울: 오롬DLS.

5.

양소라. 2009. ..메타분석과 실증연구를 통한 학교도서관 활용수업의 교육적 효과에 관한 연구... 석사학위논문, 연세대학교 대학원.

6.

American Library Association. Your School Library Media Program and No Child Left Behind. [online]. <http://www.ala.org/ala/aaslbucket/AASLNCLBbrochureweb.pdf>.

7.

Donham, Jean. 2008. Enhancing Teaching and Learning. New-York, NY.: Neal-Schuman.

8.

Keng, K.A., Jung, K., & Wirtz, J. 2003. “Segmentation of library visitors in Singapore: learning and reading related lifestyles.” Library Management, 23(1/2): 20-33.

9.

Schmitt, Bernd H. 1999. Experiential Marketing. New-York, NY.: The Free Press.

10.

Todd, Ross J. Report of Phase Two of Delaware School Library Survey: Student Learning Through Delaware School Libraries. [online]. <http://www2.lib.udel.edu/taskforce/study.html>.

11.

U.S. National Commission on Libraries and Information Science(NCLIS). School Libraries Work! [online]. <http://www.scholastic.com/content/collateral_resources/pdf/s/slw3_2008.pdf>.

한국문헌정보학회지