이 연구의 목적은 북미의 iSchool 대학들의 교육과정의 특징을 파악하기 위한 것이다. 이를 위해 해당지역 17개 iSchool 대학 집단과 동일한 수의 L-School 대학 집단을 선정하였다. 해당 대학의 대학원 개설 교과목 정보는 주로 해당 대학 공식 웹사이트와 전자메일 문의를 통하여 이루어졌다. 수집된 교과목은 8개 영역으로 분류하여 분석하고, 아울러 L-School 대학 집단과 비교분석도 실시하였다. 분석도구로는 SPSS 19.0을 사용하였고, 두 집단 차이분석을 위해서 독립표본 t-검정을 실시하였다. iSchool 대학 집단의 개설 교과목 비율을 분석한 결과 ‘정보학’, ‘실습연구’, ‘도서관정보센터경영’ 영역이 높은 순위를 보였고, L-School 대학 집단의 개설 교과목 영역과 차이분석을 한 결과에서는 ‘문헌정보학일반’ 영역은 더 낮게, ‘정보학’, ‘도서관정보센터경영학’, ‘실습연구’ 영역은 더 높게 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the curriculum of iSchools in North America. To achieve the aim of the study 17 iSchools and the same number of L-Schools were chosen from the same regional area. Data were collected mainly through each of their official websites and email inquiry. The graduate courses were classified into 8 domains judging by its title, and conducted t-test for a comparative analysis with L-School curriculum using SPSS 19.0. It is found that ‘Information Studies’, ‘Practicum and Study’, and ‘Library and Information Center Management’ domains were dominant in iSchool curriculum. In the comparative analysis, ‘Study in Library and Information Science’ domain showed lower percentage, whereas ‘Information Studies’, ‘Library and Information Center Management’, ‘Practicum and Study’ domains showed higher percentage than the L-School curriculum.
남영준, 허운순. 2005. 주제전문사서 양성을 위한 문헌정보학 교과과정 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 36(3): 39-64.
노영희, 안인자. 2009. 한국문헌정보학 교과과정에 대한 변화분석 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 40(2): 429-450.
노영희, 안인자, 최상기. 2012. 한국문헌정보학 교과과정 운영모형 및 표준교과목 개발에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 46(2): 55-82.
박일종. 2000. 국내 문헌정보학 프로그램의 현황 및 교육과정 개선에 관한 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 31(2): 197-221.
엄영애. 2009. 문헌정보학과 학부 교과과정의 변화. ..한국도서관.정보학회지.., 40(2): 409-427.
이승채. 2012. 우리나라 문헌정보학과 교육과정 개선에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 46(1): 341-363.
장윤금. 2011. 문헌정보학 교육의 변화에 관한 국가 간 비교 연구. ..한국비블리아학회지.., 22(4): 317-340.
정재영. 2011. 문헌정보학 교육의 현황 분석 및 개선방안. ..한국도서관.정보학회지.., 42(1): 205-223.
최상기, 안인자, 노영희, 김주섭. 2011. 북미대학의 문헌정보학 교과과정 운영 사례 분석 Ⅰ. ..한국비블리아학회지.., 22(4): 145-167.
Andrea, W., & Sawyer, S. 2012. “Intellectual Diversity and the Faculty Composition of iSchools." Journal of the American Society for Information Science and Technology, 63(1): 8-21.
Wu, D., He, D., Jiang, J., Dong, W., & ThienVo, K. 2012. “The State of iSchools: An Analysis of Academic Research and Graduate Education." Journal of Information Science, 38(1): 15-36.
Chen, C. 2008. “Thematic Maps of 19 iSchools." Journal of the American Society for Information Science and Technology, 45(1): 1-12.
King, J. L. 2006. “Identify in the i-School movement.” Bulletin of the ASIST, April/May 2006.
Bonnici, L.J., Subramaniam, M.M., & Burnett, K. 2009. “Everything Old is New Again." Journal of Education for Library and Information Science, 50(4): 263-274.
Harmon, G. 2006. “The First I-Conference of the I-School Communities." Bulletin of ASIST, April/May 2006.
Olson, G.M., & Grudin, J. 2009. “The Information School Phenomenon." Bulletin of Interactions, March/April 2009.
Lopatovska, I., Pattuelli, M.C., Bates, M.J., Buckland, M., Dalbello, M., Hastings, S., & Giannini, T. 2012. “iSchools and L-Schools: Converging or Diverging Communities?" Proceedings of the American Society for Information Science and Technology, 49(1): 1-3.
iSchools Directory. [online]. [cited 2013.7.13]. <http://ischools.org/directory>.
iSchools Homepage. [online]. [cited 2013.7.13]. <http://ischools.org/about/history/origins>.
US News & World Report. [online]. [cited 2013.2.2]. <http://grad-schools.usnews.rankingsandreviews.com/best-graduate-schools/top-library-in formation-science-programs/library-information-science-rankings?int=53fcad>.
Wikipedia. [online]. [cited 2013.3.15]. <http://en.wikipedia.org>.