바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Effect of Reading Guidance Program based on Enneagram of Personality

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2014, v.48 no.2, pp.45-64
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.045


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The present study aims to examine the effect of the reading guidance program that applied the Enneagram of Personality to a group of 6th year elementary school students. In order to verify the effect of the program, three variables with the highest correlation—self-encouragement, self-efficacy and sociality—were selected as the assessment tools for the present experimental study. Based on a group of 6th year elementary students as participants, the reading guidance instructions were given applying the Enneagram of Personality, and in order to verify the effect of those instructions, the students were divided into two groups and assigned to either an experimental or a control group.

keywords
에니어그램, 성격유형, 독서지도, 자기격려, 자기효능감, 사회성, Enneagram, Personality, Reading Guidance, Self-encouragement, Self-efficacy, Sociality

Reference

1.

기채영, 홍경자. 2008. 아동의 자기격려적 생각, 행동, 감정 연구. 한국놀이치료학회지 , 11(1): 55-69.

2.

박계현. 2011. 에니어그램 성격유형에 따른 비행청소년의 비행동기 탐색 . 석사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.

3.

박지연. 2007. 독서치료가 저소득층 가정 아동의 성격요인에 미치는 영향 . 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원.

4.

윤운성. 2000. 한국형 에니어그램 . 서울: 한국에니어그램교육연구소.

5.

이소미. 2007. MMTIC 성격유형과 도서 선호도와의 관련성 . 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원.

6.

임성미. 2001. MBTI 성격유형과 독자의 심리적 성향의 관계연구 . 석사학위논문, 카톨릭대학교교육대학원.

7.

장경희. 2011. 에니어그램을 활용한 다문화가정 아동의 자기격려 프로그램 개발 및 효과 . 박사학위논문, 숙명여자대학교 대학원.

8.

한윤옥. 2008. 독서교육과 자료의 활용 . 서울: 한국도서관협회.

9.

한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. 한국문헌정보학회지 , 44(3): 25-59.

10.

Adams, M.J. 1990. Beginning to read: Thinking and learning about print. Cambridge. MA:MIT. Press.

11.

Adler, A. 1926. Understanding Human Nature. Vienna: Greenburg Pub.

12.

Bandura, Albret. 1996. Social Foundations of Thoughts and Action. Prentice-Hall.

13.

Creswell, John W. 2012. Qualitive Inqury and Research Design 3/E, Sage Publication.

14.

Creswell, John W. 김영숙 외 공역. 2011. 연구방법 질적, 양적 및 혼합적 연구의 설계 . 서울:스그마프레스.

15.

Palmer, Helen. 1995. The Enneagram in Love & Work: Understanding Your Intimate &Business Relationships. Harper San Francisco.

16.

Pikulski, J. J. and Kellner, M. 1992. “The repeated, shared reading of big books: More than the memorization of text.” Trade Secrets, 11(2): 3-5.

17.

Riso, Don and Hudson, Russ. 1999. The wisdom of the Enneagram. NY: Bantam Books.

18.

Rhodes, Susan. 2009. The positve Enneagram. NY: Geranium press.

19.

Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B. and Rogers, R. E. 1981. “The Self-Efficacy Scale: Construction and Validation,” Psychological Reports, 51:663-671.

20.

http://www.jikim.net 청소년폭력예방재단

21.

http://www.kostat.go.kr 통계청

Journal of the Korean Society for Library and Information Science