This study is to develop an instructional model for expanding reading debate topic. Also, effects on reading attitude and self-directed learning are identified in this study. The instructional model is implemented for target students, elementary school students. This model was evaluated by a pre-test and a post-test, targeting on students in fourth grade. As a result, this model is effective on developing reading habits and establishing self-directed attitude.
김선영. 2013. 전문성 수준에 적응적인 학습활동 중심 이러닝 설계전략 개발 . 박사학위논문, 서울대학교 대학원.
김승환. 2004. 독서토론의 활성화를 위한 독서자료 활용에 관한 연구. 한국도서관 정보학회지 , 36(3): 1-22.
김영희. 2005. 책읽기를 좋아하는 아이로 키우는 부모의 지혜 . 서울: 아침나라.
노명완, 김라연. 2008. 웹 게시판을 이용한 독서 토론에서의 학습자 반응 양상 분석. 독서연구 , 20: 171-199.
박형근. 2010. 동기요인과 자기주도학습의 관계에서 학습몰입의 매개효과 분석 . 박사학위논문, 홍익대학교 대학원.
변우열. 2009. 독서교육의 이해 . 서울: 조은글터.
서울대학교 교육연구소. 1994. 교육학 용어 사전 . 서울: 하우.
서정혁. 2009. ‘찬반 대립형 독서토론’ 모형 연구: 교보 숙명 전국독서토론대회 모형을 중심으로. 독서교육 , 21: 257-284.
안인자, 윤석윤. 2013. 독서토론 프로그램 효과성 요인에 관한 연구: 인천광역시 지역아동센터 프로그램을 중심으로. 한국문헌정보학회지 , 47(1): 377-398.
양재한, 김수경, 김석임. 2003. 어린이 독서지도론 . 대구: 태일사.
양명희. 2000. 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구 . 박사학위논문, 서울대학교 대학원.
이형래. 2009. 교실 독서토론 모형에 관한 연구. 한국초등국어교육 , 39: 451-492.
이황직. 2007. 개방형 논제 제시 독서토론 모형 연구: 교보 숙명 독서토론 방식을 중심으로. 독서연구 , 17: 309-330.
정종기. 2005. 면대면 독서토론과 웹기반 독서토론의 효과 비교. 한국도서관 정보학회지 , 35(3):291-312.
한국어문교육연구소. 2006. 독서 교육 사전 . 서울: 교학사.
호양선. 2012. 영재학생과 일반학생의 독서태도와 초인지적 읽기전략에 대한 연구 . 석사학위논문, 인천대학교 교육대학원.
Alexander, J. E. and Filler, R. C. 1976. Attitudes and reading. Newark, DE: International Reading Association.
Bell, P., Hoadley, C. M. and Linn, M. C. 2004. “Design-based research in education." In M. C. Linn, E. A. Davis, & P. Bell(Eds.), Internet Environments for Science Education:73-85. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Burns, B. 1998. “Changing the classroom climate with literature circle." Journal of Adolescent & Adult Literacy, 42(2): 124-129.
Daniel, H. 1994. Literature Circle: Voice and Choice in the Student-Centered Classroom. York, ME: Stenhouse.
Fishbein, M. and Ajzen, I. 1975. Belief, Attitude, Intention and Behavior. Reading, MA:Addison-Wesley.
Gambrell, L. B. and Mazzoni, S. A. 1999. “Principles of best practice: Finding the common ground.” In L. B. Gambrell. L. M. Morrow. S. B. Neuman. & M. Pressley (Eds.). Best practice in literacy instruction, 11-21. NY: Guilford.
Guglielmino, L. M. 1997. Development of the Self-Directed Learning Readiness Scale. Ph.D. diss. the University of Georgia.
Jang, S. 2011. An Instructional Support System Design Model for Ill-structured Problem-Solving in Online Learning. Doctoral dissertation, Seoul National University, Seoul, Korea.
King, C. 2001. “I like group reading because we can share ideas: the role of talk within the Literature Circle." Reading, 35(1): 26-32.
Knowles, M. 1975. Self-Directed Learning: A Guide for Learner and Teachers. Chicago. IL: Follett Publishing Co.
Long, H. B. 1988. Foreword to the New Edition. in the 1998 edition of Cyril O. Houle's. The inquiring mind. Norman. OK: Oklahoma Research Center for continuing Professional and Higher Education.
Long, T. W. and Gove. M. K. 2003. “How engagement strategies and literature circles promote critical response in a fourth-grade, urban classroom." The Reading Teacher, 57(4):350-361.
Mathewson, G. C. 1994. Model of attitude influence upon reading and learning to read. In R. B. Ruddell, M. R. Ruddell. & H. Singer (Eds.). Theoretical models and processes of reading (4th ed, pp.1131-1161). Newark. DE: International Reading Association.
Mckenna, M. C. 1994. Toward a model of reading attitude acquisition. In E. H. Cramer & M. Castle (Eds., pp. 18-40). Fostering the love of reading, DE: International Reading Association.
Sandoval, W. A. 2004. “Developing Learning Theory by Refining Conjectures Embodied in Educational Designs." Educational Psychologist, 39(4): 213-223.
Smith, M. C. 1990. “A Longitudinal Investigation of Reading Attitude Development from Childhood to Adulthood." The Journal of Educational Research, 83(4): 215-219.
Tierney, R. J., Readence, J. E. and Dishner, E. K. 1995. Reading Strategies and Practice, Boston: Allyn and Bacon.
Voight, C. and Swatman, P. 2005. Interaction in Case Discussion: A design-based research approach. Available:http://www.insyl.unisa.edu.au/publications/working-papers/2005-21.pdf
Zimmerman, B. J. 1990. “Self-regulated learning and academic achievement: An Overview."Educational Psychologist, 25(1): 3-17.