본 연구에서는 소셜 러닝 커뮤니티에서 학습자의 심리적 요인, 지식소싱 행태, 지식활용 성과 간의 영향 관계 및 소셜 러닝과 구성원간 관계 요인이 갖는 매개효과를 실증적으로 분석하고, 일부 학습자를 대상으로 심층 면접 인터뷰를 실시하여 소셜 러닝 및 지식소싱에 영향을 미치는 심층적 요인을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 2013년 1학기에 수도권 소재 대학교의 사회과학분야 학부생을 대상으로 연구를 진행하였다. 본 연구의 결과, 첫째, 학습자의 자기효능감은 소셜 러닝 활동참여에 영향을 미치고, 목표지향성은 그룹 지식소싱, 소셜 러닝 활동참여에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 소셜 미디어의 이용경험은 그룹 지식소싱, 소셜 러닝 활동참여와 소셜 러닝 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 지식활용의 측면에서 문서 지식소싱은 지식재이용, 지식응용, 지식혁신에 영향을 미치고, 개인 지식소싱은 지식재이용에 영향을 미치며, 그룹 지식소싱은 지식응용, 지식혁신에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 소셜 러닝 활동참여는 목표지향성이 그룹 지식소싱에 영향을 미치는 관계와 소셜 미디어의 이용경험이 그룹 지식소싱에 영향을 미치는 관계에 모두 완전매개 효과를 갖고, 상호호혜성은 문서 지식소싱이 지식재이용에 영향을 미치는 관계와 문서 지식소싱이 지식혁신에 영향을 미치는 관계에 완전매개 효과를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 심층 면접 인터뷰 결과 학습자들은 전반적으로 소셜 네트워크 서비스를 통해 습득하는 정보가 신뢰할만하고 정보 습득에 용이하며, 여러 사람의 의견을 듣고, 그룹 활동을 통해 많은 지식을 습득하고 있는 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to analyze empirically relationships between learners’ psychological factors, knowledge sourcing behavior and knowledge utilization outcomes and to analyze the mediation effect of social learning and relationships among learners. Another purpose is to understand learners’ attitude on social learning and knowledge sourcing behavior. The main results of this study are as follows: First, regression results on relationships among learners’ psychological factors, knowledge sourcing behavior, knowledge utilization outcomes show that learners’ self-efficacy has a positive effect on social learning activity participation, and goal orientation has a positive influence on group knowledge sourcing and social learning activity participation. Users’ experiences of social media has a positive effect on group knowledge sourcing, social learning activity participation and social learning interaction. From a knowledge utilization perspective, published knowledge sourcing positively affects knowledge reuse, knowledge application and knowledge innovation. Dyadic knowledge sourcing has positive influence on knowledge reuse. Group knowledge sourcing affects positively knowledge application and knowledge innovation. Second, social learning activity participation factor has full mediation effect on relationship between learners’ goal orientation and group knowledge sourcing, and the relationship between users’ experiences of social media and group knowledge sourcing. A relationship among members factor has full mediation effect on the relationship between published knowledge sourcing and knowledge reuse, and relationship between published knowledge sourcing and knowledge innovation. Third, the results of in-depth interview show that learners trust and easily collect knowledge from social network services in general. Also, they get a variety of idea for solving information problem from interaction among members in social learning community.
김대진. 2011. SNS의 사용자 만족과 지속적 사용을 위한 영향요인에 관한 연구. 박사학위논문, 중앙대학교 대학원 경영학과.
김선아. 2011. 소셜네트워크서비스의 사용과 확산에 있어 개인적 영향과 사회적 영향의 차이에관한 연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 경영학과.
박상철, 김정환, 송재기. 2011. 가상 커뮤니티에서의 지식소싱행동에 대한 이해. 지식경영연구, 12(2): 35-55.
송인섭, 박성윤. 2000. 목표지향성, 자기조절학습, 학업성취와의 관계. 교육심리연구, 14(2): 29-64.
엄대진. 2011. 소셜러닝 플랫폼의 3대 요소 분석. 석사학위논문, 건국대학교 정보통신대학원 정보통신학과.
윤영민. 2011. Dialogue 2: 소셜미디어와 집단지성. 서울: 한양대학교출판부.
조윤경. 2011. 페이스북 기반 소셜러닝 학습환경 설계. 석사학위논문, 이화여자대학교 교육대학원 컴퓨터교육전공.
한국정보화진흥원. 2011. 미래 사회의 新 학습모델, 소셜 러닝의 부상. IT & Future Strategy, 제4호. 서울: 한국정보화진흥원.
Bingham, T. and Conner, M. 2010. The New Social Learning. 이찬 옮김. 2011. 소셜러닝. 서울: 크레듀.
Binz-Scharf, M. C. and Lazer, D. 2006, August. “Searching for answers: Knowledge sourcing strategies.” Paper prepared for presentation at the Annual Meeting of the Academy of Management, Atlanta: GA.
Borgatti, S. P. and Cross, R. 2003. “A Relational view of information seeking and learning in social networks.” Management Science, 49(4): 432-445.
Boyd, D. M. and Ellison, N. B. 2008. “Social network sites: definition, history, and scholarship.”Journal of Computer-Mediated Communication, 13(1): 210-230.
Brett, J. F. and VandeWalle, D. 1999. “Goal Orientation and Goal Content as Predictors of Performance in a Training Program.” Journal of Applied Psychology, 84(6): 863-873.
Chen, G., Gully, S. and Eden, D. 2001. “Validation of a New General Self-Efficacy(NGSE)Scale.” Organizational Research Methods, 4(1): 62-83.
Cheung, P., Chau, P. and Au, A. 2008. “Does knowledge reuse make a creative person more creative?” Decision Support Systems, 45: 219-227.
Gray, P. H. and Meister, D. 2004. “Knowledge sourcing effectiveness.” Management Science, 50(6): 821-834.
Gray, P. H. and Meister, D. 2006. “Knowledge sourcing methods.” Information & Management, 43: 142-156.
Greenhow, C. and Robelia, E. 2009. “Old communication, new literacies: social network sites as social learning resources.” Journal of Computer-mediated Communication, 14(4): 1130-1161.
Hsu, M., Ju, T., Yen, C. and Chang, C. 2007. “Knowledge sharing behavior in virtual communities:The relationship between trust, self-efficacy, and outcome expectations.” International Journal of Human-Computer Studies, 65: 153-169.
Hsu, C. and Lin, J. 2008. “Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation.” Information and Management, 45: 65-74.
Kaplan, A. and Haenlein, M. 2010. “Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media.” Business Horizons, 53(1): 59-68.
Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P. and Silvestre, B. S. 2011. “Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media.” Business Horizons, 54(3):241-251.
Kim, Y., Sohn, D. and Choi, S. 2011. “Cultural difference in motivations for using social network sites: A comparative study of American and Korean college students.” Computers in Human Behavior, 27(1): 365-372.
Menon, T. and Pfeffer, J. 2003. “Valuing internal vs. external knowledge: Explaining the preference for outsiders.” Management Science, 49(4): 497-513.
Negroponte, N., Resnick, M. and Cassell, J. 1997. Creating a Learning Revolution. Opinion Article, 8. [online] [cited 2011. 7. 14.]<http://www.unesco.org/education/educprog/lwf/doc/portfolio/opinion8.htm>
Staats, B. R., Melissa, V. and Edmondson, A. C. 2010. “Performance tradeoffs in team knowledge sourcing.” Harvard Business School Working Paper. [online] [cited 2013. 9. 20.]<http://www.hbs.edu/faculty/Publication%20Files/11-031.pdf>