바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

문헌정보학 전공 학생의 현장실습만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 학제별 비교 연구

Comparison of Factors Influencing Satisfaction of the Field Practice Program in Library and Information Science between College and University Students

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.2, pp.355-379
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.2.355
차성종 (숭의여자대학교)

초록

본 연구는 문헌정보학 전공 학생들의 현장실습에서 경험하고 학습하는 여러 구성요인 중 실습만족도에 영향을 미치는 요인들을 학제별로 분석하고 그 영향관계를 고찰하여, 문헌정보학 전공 현장실습의 바람직한 방향을 제시하고자 한다. 도서관 및 정보서비스 제공기관 현장실습을 경험한 전국 2년제 문헌정보과 2학년 90여 명 및 4년제 문헌정보학과 4학년 80여 명을 대상으로 설문조사를 실시한 결과, 2년제와 4년제 학제 전부 실습만족도 구성항목 중에서 실습지도자에 대한 만족도가 가장 높았고, 실습사전준비에 대한 만족도가 가장 낮은 것으로 나타났다. 다중회귀분석을 사용하여 학제별 현장실습만족도에 영향을 미치는 요인을 조사한 결과, 2년제 학생의 현장실습만족도에 영향을 미치는 주요인은 ‘전공만족도’와 ‘대인관계’ 요인이었으며, 4년제 학생은 ‘전공만족도’, ‘개인실습 경험’ 요인이 현장실습만족도에 유의한 영향을 끼치는 요인으로 분석되었다. 결론적으로 문헌정보학 대학생의 현장실습만족도를 높이기 위해서는 전공만족도, 대인관계, 개인실습 경험 등의 영향요인을 기초로 한 중재 프로그램 개발이 필요하다.

keywords
문헌정보학 교육, 도서관 실습, 현장실습, 실습만족도, 전공만족도, Library and Information Science Education, Library Internship, Field Practice Program, Practice Satisfaction, Major Satisfaction

Abstract

This study was performed to analyze the factors influencing satisfaction of the field practice program in Library and Information Science majors by college and university students and to investigate its effect relationship. So, we are trying to present the appropriate methods of improving the field practice program in Library and Information Science majors. We surveyed 90 college students and 80 university students of Library and Information Science across the country who participated in the field practice program in libraries and information service providers. As a result, the satisfaction level of professional leader were the highest and the satisfaction level of practice preparations were the lowest in the college and university students all. The results of multiple regression analysis between the satisfaction level and the related variables of college and university students indicated that ‘major satisfaction’ factors, ‘interpersonal relationship’ factors are the significant factors in the college students and ‘major satisfaction’ factors, ‘private practice experience’ factors are the significant factors that contribute the satisfaction level in the university students. Therefore, the intervention programs on the basis of the influencing factors such as major satisfaction, interpersonal relationship and private practice experience should be developed of improve satisfaction of the field practice in Library and Information Science students.

keywords
문헌정보학 교육, 도서관 실습, 현장실습, 실습만족도, 전공만족도, Library and Information Science Education, Library Internship, Field Practice Program, Practice Satisfaction, Major Satisfaction

참고문헌

1.

구본영. 1983. 한국에 있어서 사서실습교육의 실태조사 연구. 한국문헌정보학회지, 10(2), 3-37.

2.

김성준. 2011a. 사서교사 교육실습의 영향요인에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(1), 183-203.

3.

김성준. 2011b. 예비사서교사의 교육실습프로그램 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(2), 193-213.

4.

김연경. 2001. 문헌정보관리실습. 서울: 경인문화사.

5.

문헌정보학용어사전 편찬위원회. 2010. 문헌정보학용어사전. 서울: 한국도서관협회.

6.

유사라. 2012. 전문가양성을 위한 직무관찰식 인턴쉽 시행연구: 문헌정보학 전공사례. 한국비블리아학회지, 23(1), 113-129.

7.

유사라. 2014. 인턴기관(도서관) 실무자의 인턴쉽 프로그램에 대한 인식진단 사례연구. 한국비블리아학회지, 25(2), 189-205.

8.

이수영, 김유승. 2012. 문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육에 관한 연구: S공공도서관 사례를중심으로. 한국문헌정보학회지, 46(4), 147-168.

9.

정종기. 2011. 예비사서의 도서관실습을 위한 저널피드백 프로그램의 개발 및 적용 사례 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(2), 277-297.

10.

Damasco, Ione T., and McGurr, Melanie J. 2008. A Survey of Cataloger Perspectives on Practicum Experiences." Cataloging & Classification Quarterly, 45(4), 43-64.

11.

Grogan, D. J. 2007. Education for Librarianship: Some Persistent Issues. Education for Information, 25(1), 5-26.

12.

Lynch, Beverly P. 2008. Library Education: Its Past, Its Present, Its Future. Library Trends, 56(4), 931-953.

13.

International Federation of Library Associations. 2009. Guidelines for Professional Library / Information Educational Programs. [online] [cited 2014. 10. 7]. <http://archive.ifla.org/VII/s23/bulletin/guidelines.htm>

한국문헌정보학회지