This study aims at developing standardized needs assessment tool for school library facilities. To find common properties of school library facilities, this study explored KLA’s Standards for Korean Libraries, IFLA’s The School Library Guidelines and AASL’s Empowering Learners. Through these standards 10 common properties are selected to include in the assessment tool. As the result, this study proposed needs assessment tool for school library facilities in form of survey and several ways to apply it according to each library situation.
공순구, 박지훈, 신한솔. 2012. 지역사회 개방형 학교도서관의 배치유형과 공간계획에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 23(1), 317-340.
김병주. 2003. 학교도서관 시설 개선에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 14(2), 141-158.
김성준. 2011. 학교도서관 평가지표 개선방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 45(3), 5-26.
남영준, 정경애. 2010. 학교도서관의 새로운 평가지표 개발에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 41(3), 99-131.
도서관정보정책위원회. 2015. 2015년도[’14년 실적] 전국 도서관 운영평가 지표. 세종: 도서관정보정책위원회. [online] [cited 2015. 7. 1.] <www.libsta.go.kr>
변우열. 2004. 학교도서관 활성화사업 평가에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 35(3), 139-173.
송기호. 2005. 학교도서관 교구․설비기준 개선 방안. 한국문헌정보학회지, 39(2), 57-84.
이병기. 2002. 학교도서관 디지털자료실의 규모별 모형에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 36(4), 49-67.
이병기. 2003. 학교도서관 디지털자료실의 설치 효과에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 34(1), 67-90.
이영모, 노영희. 2015. 학교도서관 위치에 대한 사서들의 인식조사 연구. 한국비블리아학회지, 26(1), 51-76.
한국도서관협회. 2013. 한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회.
American Association of School Librarians. 2009. Empowering Learners: Guidelines for School Library Programs. Chicago: American Association of School Librarians.
American Association of School Librarians. 2013. LIBRARY SPACES FOR 21st–CENTURY LEARNERS. Chicago: American Association of School Librarians.
International Federation of Library Associations. 2015. The IFLA School Library Guidelines. Netherlands: International Federation of Library Associations. [online] [cited 2015. 7. 11.]<http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla_school_library_guidelines_draft.pdf>
International Federation of Library Associations & United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. 2002. The IFLA/UNESCO School Library Guidelines. Netherlands:International Federation of Library Associations & United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. [online] [cited 2015. 7. 5.]<http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/sguide02.pdf>