It has been shown that in the modern society, teenagers do not read a lot of books. As basic research in order to attract teenagers to reading activities, the effectiveness of booktrailers in affecting reading motivation of teenagers has been studied. As such, 121 middle school and high school students were surveyed with respect to their (1) basic awareness of reading and booktrailers, (2) awareness thereof after watching booktrailers, and (3) reader behaviour reaction applied to AIDMA & AISAS sub-elements. Results show booktrailers to be much more effective in reading motivation than printed media such as book reviews. The preferred booktrailer type is the storyline type. The preferred elements of booktrailers are the storyline, background music, video effects, with their preference in descending order. Also, in terms of the reader behaviour reaction of the teenagers, very positive responses appear across all areas including attention and interest in the book, memories of the book, desire to read the book, search for information, and production of booktrailers. These results indicate that booktrailers can be utilized very effectively in providing reading motivation and in reading expression activities.
이광숙, 곽보선. 2011a. 도서 판매를 위한 홍보동영상에 대한 소비자 반응연구: 북트레일러를 중심으로. 경영교육저널, 22, 119-134.
이광숙, 곽보선. 2011b. Book-Trailer 유형에 따른 커뮤니케이션 효과 분석. 한국인쇄학회지, 29(3), 65-76.
임미정. 2010. 소셜미디어(Social Media) 시대의 브랜드 관리 사례연구. 석사학위논문, 홍익대학교 산업미술대학원 산업디자인전공.
임지희. 2013. 소비자 행동 모델의 적용을 통한 음악콘텐츠의 온라인 구전효과에 관한 연구. 석사학위논문, 상명대학교 대학원 뉴미디어음악학과.
책 소개영상 ‘북트레일러’ 아시나요. 2011. 중앙일보. 5월 27일. 제24면.
채혁기. 2007. RSS를 이용한 AISAS 모델의 마케팅 활용에 관한 연구: 인터넷 쇼핑몰 유형으로. 석사학위논문, 아주대학교 대학원 경영정보학과.
최용훈. 2015. 북트레일러를 활용한 독서활동 프로그램 개발과 효과 연구. 박사학위논문, 경기대학교 대학원 문헌정보학과.
최용훈, 조현양. 2015. 독후활동으로써 북트레일러의 효과 연구. 한국문헌정보학회지, 49(3):15-36.
한윤옥, 변회균, 백진환. 2014. 북트레일러의 유형과 질적 수준에 대한 연구: 북트레일러 공모전수상작을 중심으로. 한국독서교육학회지, 2(1), 5-23.
Render, A. 2011. How to Make a Book Trailer. Writers' Journal, 32(3), 12-13.