바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 시설에 대한 요구조사 분석

An Analysis on the Needs Assessment of School Library Facilities in Korea

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.3, pp.93-112
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.3.093
김성준 (전북 관촌중학교 사서교사)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 선행연구에서 제안한 학교도서관 시설에 대한 요구조사 도구를 사용하여 전국의 학생과 사서교사를 대상으로 자료를 수집하여 분석한 결과이다. 연구에 사용된 요구조사 도구는 한국도서관협회의 기준, IFLA의 학교도서관 가이드라인, AASL의 기준에서 공통적으로 제시하고 있는 10개의 시설특성과 세부요소를 바탕으로 하고 있다. 설문대상은 전국 18개 학교에 소속된 507명의 학생과 134명의 사서교사이며, 이들로부터 학교도서관 시설에 대한 중요도와 현재 수준을 조사하였다. 분석결과 학생과 사서교사는 모두 학교도서관의 시설특성의 중요도를 현재 수준보다 높게 평가하였다. 학생이 중요하게 생각하는 시설특성은 자료 접근성, 편리성, 공간성 순서이며, 사서교사가 중요하게 생각하는 특성은 쾌적한 환경, 확장성, 자료 접근성 순으로 나타났다.

keywords
School Library, School Library Facility, Library Facility Planning, Needs Assessment Tool, 학교도서관, 학교도서관 시설, 도서관 시설계획, 요구조사 도구

Abstract

This study is an analysis on the needs assessment of school library facilities in Korea. After exploring KLA’s Standards for Korean Libraries, IFLA’s School Library Guidelines and AASL’s Empowering Learners, the needs assessment tool of school library facilities was proposed in the previous study. The tool contains 10 major properties on school library facilities. This study gathered data from 507 students and 134 teacher librarians. The result of analysis is as follows: Students and teacher librarians evaluated the importance of library facilities more highly than the current level of facilities. Collection access, convenience and space are revealed more important properties to students and good environment, expandability, collection access are more important to teacher librarians among the properties.

keywords
School Library, School Library Facility, Library Facility Planning, Needs Assessment Tool, 학교도서관, 학교도서관 시설, 도서관 시설계획, 요구조사 도구

참고문헌

1.

김성준. 2015. 학교도서관 시설개선을 위한 요구조사 도구개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 49(4), 53-73.

2.

변우열. 2004. 학교도서관 활성화사업 평가에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 35(3), 139-173.

3.

송기호. 2005. 학교도서관 교구․설비기준 개선 방안. 한국문헌정보학회지, 39(2), 57-84.

4.

이병기. 2002. 학교도서관 디지털자료실의 규모별 모형에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 36(4):49-67.

5.

이병기. 2003. 학교도서관의 디지털자료실의 설치 효과에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 34(1), 67-90.

6.

이영모, 노영희. 2015. 학교도서관 위치에 대한 사서들의 인식조사 연구. 한국비블리아학회지, 26(1), 51-76.

7.

한국도서관협회. 2013. 한국도서관기준. 서울: 한국도서관협회.

8.

American Association of School Librarians. 2009. Empowering learners: Guidelines for School Library Programs. Chicago: American Association of School Librarians.

9.

American Association of School Librarians. 2013. Library Spaces for 21st–Century Learners. Chicage: American Association of School Librarians.

10.

International Federation of Library Associations and Institutions. 2015. IFLA School Library Guidelines. Netherlands: International Federation of Library Associations. [online] [cited 2016. 6. 29.]<http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines.pdf>.

한국문헌정보학회지