바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on Children’s Collection Development for Public Library Based on Library Usage of Children’s Book Awards

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.1, pp.175-199
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.175


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Children’s literature has a significant impact on children’s intelligence and emotional development. The interest in children’s literature is increasingly growing with the expectation of the award winning books and the educational values of children’s books. Although the interest has brought about a quantitative increase in the domestic children’s books, it has difficulty selecting high-quality children’s books among various books. In such an environment, the Children’s Literature Award will provide an authoritative source of choice, which will help guide the selection of quality books to those who want to read children’s books. In addition to this trend, the library should check the status of winning works and incorporate them into new collection development policies. The purpose of this study is to present the direction of the library book development policy of the public library. For this purpose, 10 public libraries in Seoul, Korea were selected and analyzed quantitatively and qualitatively through the collection status of the children’s literature winning books, loan status, turnover, Bonn’s use Factor, and Trueswell’s 80/20 rule. Based on the results of this analysis, we would like to suggest some issues to be reflected in library development policy of the future.

keywords
Children’s Literature, Children’s Book, Collection Development, Children’s Book Awards, Caldecott, Newbery, Sochun, 아동문학, 아동도서, 장서개발, 아동문학상, 칼데콧, 뉴베리, 소천문학상

Reference

1.

강은영, 장덕현. 2012. 공공도서관의 자료선정에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 43(3), 457-479.

2.

공인숙 외. 2009. 아동문학. 파주: 양서원.

3.

공정자. 2014. 국내 정기간행물에 나타난 그림책 서평의 내용분석. 한국문헌정보학회지, 48(2), 331-352.

4.

김덕규. 2014. 청소년문학에 나타난 가족의 탄생: 뉴베리상 수상작을 중심으로. 동화와 번역, 28, 37-64.

5.

김수경. 1995. 어린이도서선정에 관한 연구: 부산지역 공공도서관 어린이 열람실 사례를 중심으로. 석사학위논문, 부산대학교 대학원 문헌정보학과.

6.

김수향. 2008. 유아의 그림책을 활용한 창의적 문제해결능력과 창의적 사고에서의 성차. 사고개발, 4(2), 33-52.

7.

김지완. 2004. 공공도서관의 어린이 장서 이용에 관한연구. 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 문헌정보학과.

8.

김태경. 1998. 아동 독서 자료 연구: 국내 아동문학상 수상작품을 중심으로. 석사학위논문, 서울여자대학교 대학원 문헌정보학과.

9.

노운서 외. 2013. 아동문학. 파주: 양서원.

10.

박화목. 1989. 아동문학개론: 유아교육교사와 어머니를 위한 아동문학의 산책. 서울: 민문고.

11.

석용원. 1992. 아동문학원론. 서울: 학연사.

12.

송연옥. 2015. 중국의 아동문학상 연구: 전국우수아동문학상(全國優秀兒童文學賞)을 중심으로. 중국문화연구, 27, 391-410.

13.

신헌재, 권혁준, 곽춘옥. 2007. 아동문학과 교육. 서울: 박이정.

14.

오지은, 정동열. 2015. 공공도서관 장서평가를 위한 소장도서 이용도 및 핵심장서 분석에 관한연구: 광진정보도서관 사례를 중심으로. 한국문헌정보학회지, 49(1), 201-221.

15.

울리히 한. 1979. 어린이는 동화를 필요로 한다: 동화의 심리분석학적 해석 가능성. 아동문학평론, 4(3), 12-16.

16.

유미. 2012. 국내외 아동문학상 수상 그림책 특징에 관한 연구: 2001~2011년 수상작을 중심으로. 석사학위논문, 덕성여자대학교 일반대학원 유아교육학과.

17.

유정아. 2003. 웹 기반 아동문학 교육모형 개발. 한국도서관․정보학회지, 34(3), 317-343.

18.

유창근. 1997. 현대 아동문학의 이해. 서울: 동문사.

19.

윤희윤. 2009. 공공도서관 장서개발의 정론과 역설. 한국도서관․정보학회지, 40(1), 5-22.

20.

윤희윤. 2014. 장서관리론. 서울: 한국도서관협회.

21.

이도환. 2008. 아동문학 창작교육의 현황과 문제점에 관한 연구. 한국아동문학연구, 15, 53-70.

22.

이란주. 2006. 도서관의 어린이 청소년 연구지원 기능과 역할에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 17(2), 261-274.

23.

이란주. 2009. 국내외 어린이 관련 이차자료에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 20(4), 17-29.

24.

이연옥. 2006. 아동 및 청소년도서 선정도구 평가에 관한 연구: 권장도서목록을 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 37(2), 47-72.

25.

이재철. 1983. 아동문학개론. 서울: 서문당.

26.

이지연. 2009. 공공도서관 장서관리 현황 분석. 한국문헌정보학회지, 43(3), 247-267.

27.

이현정, 남영준. 2015. 공공도서관에 대한 이용자 기대수준에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 46(1), 43-63.

28.

장덕현, 이연옥, 윤희윤. 2014. 어린이청소년도서관 장서개발정책 모형 연구. 한국도서관․정보학회지, 45(2), 179-203.

29.

장영희, 정미라. 2015. 아동문학교육의 이론과 실제. 고양: 공동체.

30.

장지숙. 2006. 뉴베리 수상작 주제 분석을 통한 어린이 독서자료 선정 효율화 방안에 관한 연구. 한국비블리아학회지, 17(1), 63-79.

31.

정진한, 박일종. 2007. 도서관을 통한 어린이전자책서비스에 관한 연구. 정보관리학회지, 24(4), 323-344.

32.

조지연. 2014. 세계 그림책 100년의 역사: 그림책의 위대한 발견전. 우리교육, 2014(여름), 16-25.

33.

천명은. 2007. 그림책의 유형과 읽기 방법 연구: 칼데콧 수상 동화 작품 중심으로. 석사학위논문, 한남대학교 일반대학원 문예창작학과.

34.

천재탁. 2008. 국내 북스타트 운동의 현황 분석과 활성화 방안: 공공도서관을 중심으로. 석사학위논문, 대구대학교 대학원 문헌정보학과.

35.

최경희. 2000. 공공도서관 어린이장서 평가에 관한 연구: 부산광역시립 P 도서관을 사례로. 석사학위논문, 부산대학교 일반대학원 문헌정보학과.

36.

Evans, M. 2010. How Attentive are PA Libraries to “Best Books for Boys” in Collection Development?. Unpublished manuscript.

37.

Garrison, K. 2015. “Awards with Rewards: Implications and Perceptions for Collection Development for Youth." In Proceedings of 44th International Association of School Librarianship International Conference, June 29-July 2, 2015, Heerlen: Open Universiteit: 232-243.

38.

Lundin, A. H. 1989. “List-checking in Collection Development: An Imprecise Art.” Collection Management, 11(3-4), 103-112.

39.

Shipman, T. 2014. “Promoting a Juvenile Awards Approval Plan: Using Collaboration and Selected Projects for Improved Visibility and Findability to Promote Juvenile Collections in Academic Libraries.” Behavioral & Social Sciences Librarian, 33(4), 176-187.

40.

Storey, D. 1990. Which Award Books Would You Buy: Caldecott/Newbery or State Award Books?. University Center, MI: Saginaw Valley State University. ERIC Document Reproduction Service No. ED 345-687.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science