바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

공공도서관 메이커스페이스 구성 및 프로그램 분석 연구

A Study on the Concepts and Programs of ‘Makerspaces’ at Public Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.1, pp.289-306
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.289
장윤금 (숙명여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 공공도서관 ‘메이커스페이스’ 구성 및 프로그램 운영을 분석함으로써 현재 14개 국내 공공도서관 메이커스페이스 사례인 ‘무한상상실’ 프로그램의 현황 및 한계점을 도출하고, 향후 해외의 메이커스페이스와 같이 확대되고 지속가능한 모형으로 발전하기 위한 운영 방안을 제시하고자 하였다. 이를 위해 국내외 메이커스페이스에 관한 문헌 및 사례조사를 실시하였고 국내 공공도서관 메이커스페이스 현황조사를 통해 메이커스페이스의 발전과정, 프로그램 유형, 지원 유형 및 서비스 성과를 분석하였다. 아울러 국내외 공공도서관 메이커스페이스 전담사서와의 심층인터뷰를 진행함으로써 메이커스페이스의 개념 변화, 필요성, 효과성, 한계점 및 향후 발전방안 등을 조사 분석하였다. 그 결과 메이커스페이스의 지속가능한 운영을 위해 시급히 마련되어야 할 정책방안으로 다양하고 안정적인 재원 확보, 전문 인력 배치 및 훈련, 적극적인 자원봉사자 활용 방안, 홍보전략 수립, 지역주민이 소통하는 공간을 넘어 신기술을 통한 교육과 창조의 공간, 지역 아카이브 생성의 ‘메이킹’ 공간이 되어야 한다는 것을 제안하였다.

keywords
Public Libraries, Makerspaces, Infinate Imagination Space, Fab Labs, Fabulous Laboratory, Hackerspaces, Creative Zone, 공공도서관, 메이커스페이스, 무한상상실, 팹랩, 핵커스페이스, 창조공간

Abstract

This study explores the concepts and programs of ‘makerspaces’ at public libraries. It examines the extended and sustainable service outreach strategies of 14 Korean public libraries whose makerspaces were identified as “infinite imagination spaces.” Through interviews with staff members, the study identifies the needs, effects, limitations, and future direction of makerspaces. The study also evaluates the development, types, funding sources, and outcomes of makerspaces in public libraries through related literature reviews and case studies. The study’s findings suggest that strategies with stable and varied funding, staffing, and training are crucial to fostering makerspaces that not only become communal gathering spots, but also become gateways to technological tinkering that ‘make’ spaces for community archives.

keywords
Public Libraries, Makerspaces, Infinate Imagination Space, Fab Labs, Fabulous Laboratory, Hackerspaces, Creative Zone, 공공도서관, 메이커스페이스, 무한상상실, 팹랩, 핵커스페이스, 창조공간

참고문헌

1.

김소영, 정유진, 황연숙. 2016. 메이커 스페이스 구성 및 이용실태에 관한 연구. 한국실내디자인학회춘계학술대회 논문집, 2016년 5월 28일, 서울: 서원대학교: 203-206.

2.

노영희. 2014a. 도서관 무한창조공간 구축 및 운영모형 제안에 관한 연구. 정보관리학회지, 31(1), 53-76.

3.

노영희. 2014b. 차세대디지털도서관의 발전방향 논의에 관한 연구. 정보관리학회지, 31(2), 7-40.

4.

노영희, 강정아, 정은지. 2015. 공공도서관 무한창조공간 프로그램과 창의성간의 관계에 대한 평가연구. 한국도서관․정보학회지, 46(2), 71-111.

5.

안인자, 최상기, 노영희. 2014. 도서관 무한창조공간의 개념 및 프로그램에 관한 연구. 정보관리학회지, 31(2), 143-171.

6.

홍소람, 박성우. 2015. 코워킹 스페이스로서의 공공도서관 무한창조공간 개념 분석. 한국도서관․정보학회지, 46(4), 245-269.

7.

Bagley, C. A. 2012. What is a Makerspace? Creativity in the Library. In American Library Association. 2012. ALA TechSource: December. [online] [cited 2016. 12. 10.]<http://www.alatechsource.org/blog/2012/12/what-is-a-makerspace-creativity-in-the-library.html>

8.

Belbin, N. and Newcombe, P. 2012. Fab Labs at the Library. Education Digest, 78(7), 65-68.

9.

Bowler, L. and Champagne, R. 2016. Mindful Makers: Question Prompts to Help Guide Young Peoples' Critical Technical Practices in Maker Spaces in Libraries, Museums, and Community-Based Youth Organizations. Library & Information Science Research, 38(2), 117-124.

10.

Britton, L. 2012. The Makings of Maker Spaces, Part 1: Space for Creation, Not Just Consumption. New York, NY: Library Journal. [online] [cited 2016. 12. 10.]<http://www.thedigitalshift.com/2012/10/public-services/the-makings-of-maker-spaces-part-1-space-for-creation-not-just-consumption/>

11.

Britton, L. and Considine, S. 2012. The Makings of Maker Spaces, Part 3: A Fabulous Home for Cocreation. New York, NY: Library Journal. [online] [cited 2016. 12. 10.]<http://www.thedigitalshift.com/2012/10/public-services/the-makings-of-maker-spaces-part-3-a-fabulous-home-for-cocreation/>

12.

Burke, J. J. 2014. Makerspaces: A Practical Guide for Librarians. Lanham, MD: Rowman & Littlefield.

13.

Dougherty, D. 2012. The Maker Movement." Innovations, 7(3), 11-14.

14.

Fallows, D. 2016. How Libraries Are Becoming Modern Makerspaces. Washington, DC: The Atlantic. [online] [cited 2016. 12. 15.]<https://www.theatlantic.com/technology/archive/2016/03/everyone-is-a-maker/473286/>

15.

Fourie, I. and Meyer, A. 2015. What to Make of Makerspaces: Tools and DIY only or Is There an Interconnected Information Resources Space? Library Hi Tech, 33(4), 519-525.

16.

Koh, K. and Abbas, J. 2015. Competencies for Information Professionals in Learning Labs and Makerspaces. Journal of Education for Library and Information Science, 56(2), 114-129.

17.

Kvale, S. 2007. Doing Interviews. Thousand Oaks, CA: SAGE Publishing.

18.

Peppler, K. et al. 2015. The Maker Ed Open Portfolio Project: Survey of Makerspaces, Part I. San Francisco, CA: The Maker Education Initiative. [online] [cited 2016. 12. 15.]<http://makered.org/wp-content/uploads/2015/02/OPP_ResearchBrief6_SurveyofMakerspacesPart1_final.pdf>

19.

Rowley, J. 2011. Should Your Library Have an Innovation Strategy? Library Management, 32(4/5), 251-265.

20.

Scott, S. H. 2012. Making the Case for a Public Library Makerspace. Chicago, IL: Public Libraries Association. [online] [cited 2016. 12. 10.]<http://publiclibrariesonline.org/2012/11/making-the-case-for-a-public-library-makerspace/>

21.

Sheridan, K. et al. 2014. Learning in the Making: A Comparative Case Study of Three Makerspaces. Harvard Educational Review, 84(4), 505-531.

22.

Slatter, D. and Howard, Z. 2013. A Place to Make, Hack, and Learn: Makerspaces in Australian Public Libraries. The Australian Library Journal, 62(4), 272-284.

23.

Willett, R. 2016. Making, Makers, and Makerspaces: A Discourse Analysis of Professional Journal Articles and Blog Posts about Makerspaces in Public Libraries. The Library Quarterly, 86(3), 313-329.

한국문헌정보학회지