바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

활동이론을 적용한 사서인턴십 개선 방안 연구- 인턴십 참여자의 관점에서 -

Enhancement of Library Internship Reflecting Participants’ Opinions based on Activity Theory

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.1, pp.307-332
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.307
박지영 (한성대학교)
박성재 (한성대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 사서인턴십의 문제점을 발견하고 이를 개선하기 위한 방안을 제안하는데 있다. 사례연구로 서울의 한 대학의 2016년 2학기 인턴십 강좌를 수강한 학생을 대상으로 인터뷰를 진행하였다. 활동이론을 적용하여 사서인턴십 진행과정을 구조화하고 구조 안에서 발생하는 모순이나 갈등요인을 분석하였다. 연구결과, 학생들은 인턴십에 대해서 대체로 만족을 하고 있었다. 또한 전공에 대한 이해나 사서를 직업으로 선택할 것인지에 대한 의사결정에 많은 도움을 주었다고 인턴십 경험을 긍정적으로 평가했다. 그러나 인턴십 과정에서 기간, 관리문제, 실습수준, 아르바이트와의 업무내용 중복 등의 갈등요인이 발견되었다. 이러한 갈등요인을 해결하기 위한 대안으로 본 연구는 인턴십 과정에 참여하는 모든 집단이 적극적으로 참여하고 관련 정보를 공유하는 체계화된 인턴십 프로그램을 제안하였다.

keywords
Library Internship, Library Practice, Activity Theory, Activity System Model, Public Library, Online Internship Journal, 사서인턴십, 현장실습, 활동이론, 활동체계모형, 공공도서관, 온라인 실습일지

Abstract

The purpose of this study is to identify contradictions in library internship, and address them. As a case study, students who were enrolled in the internship class opened in the 2016 fall semester in a university in Seoul were interviewed. Through applying Activity Theory, the process of internship and contradictions presented in its process were analyzed. The findings indicate that students were satisfied with their internship experience. The internship experience also makes positive impacts on students in terms of understanding the library and information science and deciding their future career as a librarian. Such contradictions as internship duration, operation of the internship process, level of participation or practice, and overlap of part-time experience in a library were identified. This study suggests to make the internship systematic in order to address the contradictions through that all parties in internship are actively participated in internship and that they share information related with the internship.

keywords
Library Internship, Library Practice, Activity Theory, Activity System Model, Public Library, Online Internship Journal, 사서인턴십, 현장실습, 활동이론, 활동체계모형, 공공도서관, 온라인 실습일지

참고문헌

1.

박성재. 2015. 액티비티 이론을 활용한 협력형 온라인 참고정보서비스 분석 연구. 소통과인문학, 21, 51-68.

2.

유사라. 2012. 전문가양성을 위한 직무관찰식 인턴쉽 시행연구: 문헌정보학 전공사례. 한국비블리아학회지, 23(1), 113-129.

3.

유사라. 2014. 인턴기관(도서관) 실무자의 인턴쉽 프로그램에 대한 인식진단 사례연구. 한국비블리아학회지, 25(2), 189-205.

4.

이수영, 김유승. 2012. 문헌정보학 분야 공공도서관 실습교육에 관한 연구: S공공도서관 사례를중심으로. 한국문헌정보학회지, 46(4), 147-168.

5.

정종기. 2011. 예비사서의 도서관실습을 위한 저널피드백 프로그램의 개발 및 적용 사례 연구. 한국도서관․정보학회지, 42(2), 277-297.

6.

차성종. 2015. 문헌정보학 전공 학생의 현장실습만족도에 영향을 미치는 요인에 관한 학제별 비교연구. 한국문헌정보학회지, 49(2), 355-379.

7.

차성종. 2016. 전문사서 양성을 위한 국가직무능력표준(NCS) 기반의 문헌정보학 현장실습 교육과정 설계에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 50(1), 457-491.

8.

Allen, D. K. et al. 2016. Developing Activity Theory in Information Studies (DATIS). In Proceedings of IConference 2016, March 20-23, 2016, Philadelphia, PA: Loews Philadelphia Hotel: 1-3.

9.

Anderson, W. et al. 2012. Science Librarian Internship As a Way to Get Started in EScience.Journal of eScience Librarianship, 1(1), 36-40.

10.

ChanLin, L. J. and Hung, W. H. 2015. Evaluation Of an Online Internship Journal System For Interns. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 191, 1024-1027.

11.

Choukimath, P., Choukimath, U. and Koganuramath, M. M. 2006. Library Internship: A Key to the Development of Sustainable Professional Competence. In Proceedings of XXIII IATLIS National Conference 2006, November 23-25, 2006, Patiala: Punjabi University:381-389.

12.

Clemmensen, T., Kaptelinin, V. and Nardi, B. 2016. Making HCI Theory Work: An Analysis of the Use of Activity Theory in HCI Research. Behaviour & Information Technology, 35(8), 608-627.

13.

Dyment, J. E. and O’Connell, T. S. 2010. The Quality of Reflection of Student Journals:A Review of Limiting and Enabling Factors. Innovative Higher Education, 35(4), 233-244.

14.

Engeström, Y. 1987. Learning by Expanding: An Activity-Theoretical Approach to Developmental Research. Cambridge: Cambridge University Press.

15.

Foot, K. 2001. Cultural-Historical Activity Theory as Practical Theory: Illuminating the Development of a Conflict Monitoring Network. Communication Theory, 11(1), 56-83.

16.

Lee E. R. and Elechi, O. O. 2002. Student Attitudes Towards Internship Experiences: From Theory to Practice. Journal of Criminal Justice Education, 13(2), 297-312. DOI: 10.1080/10511250200085491.

17.

Mediavilla, C. et al. 2006. Public Library Internships: Advice From the Field. Lanham, MD:Scarecrow Prdess.

18.

Wang, L. 2013. Cultural-Historical Activity Theory and Domain Analysis: Metatheoretical Implications for Information Science. Information Research: An International Electronic Journal, 18(3), 1-18.

19.

Wilson, T. D. 2005. A Re-Examination of Information Seeking Behaviour in the Context of Activity Theory. Information Research, 11(4), 1-18.

한국문헌정보학회지