바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

초등학교 「사회」 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육적 역할 분석 - 초등학교 4․5․6학년 2학기 사회교과를 중심으로 -

An Analysis of Teacher Librarians’ Educational Role Embedded in Inquiry Tasks of Elementary Social Studies Textbooks: based on the 4th․5th․6th Grade in the Second Term

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.1, pp.29-47
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.029
유종열 (공주대학교)
송기호 (공주대학교)

초록

본 연구의 목적은 초등학교 사회 교과서에 포함된 탐구 과제를 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형과 비교 분석하고, 사회 교과 학습에서 사서교사가 제공할 수 있는 교육적 역할을 도출하는 것이다. 이를 위하여 국정교과서로 개발되어 활용 중인 초등학교 4․5․6학년 2학기 사회 교과서를 분석하였다. 분석 결과 4․5학년은 개별적으로 교과서에 수록된 삽화, 사진, 텍스트를 비교․분석하여 말로 표현하고, 6학년은 자신의 경험이나 생각 또는 다른 자료에서 찾은 정보를 활용해서 과제를 해결하고 말로 표현하도록 탐구 과제가 구성되어 있는 것으로 나타났다. 따라서 사서교사는 4․5학년에게는 비교, 대조, 조합, 원인과 결과 구분, 사실과 의견 구분 그리고 결론의 예측과 추론 등의 정보활용기술을 지도하는데 참여할 수 있을 것으로 보인다. 6학년에게는 교과교사와의 협력을 바탕으로 장기간에 걸쳐서 과제의 특성에 따른 해결 계획을 수립하고, 자료 수집, 활용, 결과물 완성 및 평가에 이르는 전반적인 정보활용과정을 지도하는데 참여할 수 있다.

keywords
Teacher Librarians, School Library Based Instruction, Inquiry Tasks, Information Literacy Instruction, Information Literacy, Elementary Social Studies, Learning Skills, 사서교사, 학교도서관활용수업, 탐구 과제, 정보활용교육, 정보활용능력, 초등사회 교과, 학습기술

Abstract

The purpose of this study is to compare and analyze the inquiry tasks included in the elementary social studies with school library based instruction (SLBI) focused on the information literacy process and select teacher librarians’ educational role under learning for social studies. For this purpose, national elementary curriculum of 4th, 5th and 6th social studies in the second term are analyzed. As results of analysis, the 4th and 5th students who take part in solving the inquiry tasks could compare and analyze illustrations, photographs and texts in their text books individually and present the results with speaking. The 6th students could deal with their tasks using their experience, idea or information found from other resources and express the outcome orally according to the content of inquiry tasks. Therefore, teacher librarians could teach information literacy skills such as comparison, contrast, combination, distinction between opinions and facts, or prediction and inference of conclusion to the 4th and 5th elementary student. Teacher librarians can also participate in whole information literacy instruction for the 6th students from building the solution strategies of tasks, collecting and using materials to completing and evaluating the results under the long term collaboration with the classroom teachers.

keywords
Teacher Librarians, School Library Based Instruction, Inquiry Tasks, Information Literacy Instruction, Information Literacy, Elementary Social Studies, Learning Skills, 사서교사, 학교도서관활용수업, 탐구 과제, 정보활용교육, 정보활용능력, 초등사회 교과, 학습기술

참고문헌

1.

교육부. 2014. 사회 4-2. 서울: 천재교육.

2.

교육부. 2015a. 초․중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.

3.

교육부. 2015b. 사회 5-2. 서울: 동아출판.

4.

교육부. 2015c. 사회 6-2. 서울: 천재교육.

5.

민윤. 2007. 역사 학습에서 ‘탐구’의 재고: 실제적 탐구의 가능성. 사회과교육연구, 14(4), 1-26.

6.

송기호. 2016a. 도서관활용수업에 대한 사서교사의 자기평가 분석. 한국비블리아학회지, 27(3), 5-23.

7.

송기호. 2016b. 초등학교 「사회」 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육정보서비스 요소 분석: 4․5․6학년 1학기 사회 교과서를 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 47(3), 1-20.

8.

신장미. 2009. 초등학교 사회과 교과서에서 그림 읽기 전략을 통한 역사 학습 활용 방안. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 역사교육전공.

9.

이광원. 2013. 동화를 활용한 초등학교 경제 수업 실천 방안. 사회과교육연구, 20(4), 81-96.

10.

이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 37(2), 25-46.

11.

이종일. 2006. 사회과 수업에서 탐구의 의미. 사회과교육연구, 13(2), 1-20.

12.

이지현, 이진석. 2014. 사회교과서의 탐구 활동 비교 분석. 교사교육연구, 53(4), 629-641.

13.

정수영. 2009. 초등학교 6학년 사회 교과서 사료의 적합성 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교교육대학원.

14.

최정순. 2016. 초등학교 사회 교과서에 제시된 시각 매체의 특성 및 읽기 방향 탐색. 교육과정평가연구, 19(1), 97-118.

15.

한국도서관협회 학교도서관교육과정위원회. 2007. 도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준. 서울: 한국도서관협회.

16.

Feldhusen, J. F. and Treffinger, D. J. 1993. Creative Thinking and Problem Solving in Gifted Education. 전경원, 박정옥 공역. 창의적인 문제해결력. 서울: 서원.

17.

International Federation of Library Associations and Institutions. 2015. The IFLA School Library Guidelines. Unpublished manuscript. Haag: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2016. 12. 12.]<http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla_school_l ibrary_guidelines_draft.pdf>

18.

Kuhlthan, C. C. 2010. “Guided Inquiry: School Libraries in 21st Century.” School Libraries Worldwide, 16(1), 17-28.

한국문헌정보학회지