바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Analysis of Teacher Librarians’ Educational Role Embedded in Inquiry Tasks of Elementary Social Studies Textbooks: based on the 4th․5th․6th Grade in the Second Term

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.1, pp.29-47
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.1.029


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to compare and analyze the inquiry tasks included in the elementary social studies with school library based instruction (SLBI) focused on the information literacy process and select teacher librarians’ educational role under learning for social studies. For this purpose, national elementary curriculum of 4th, 5th and 6th social studies in the second term are analyzed. As results of analysis, the 4th and 5th students who take part in solving the inquiry tasks could compare and analyze illustrations, photographs and texts in their text books individually and present the results with speaking. The 6th students could deal with their tasks using their experience, idea or information found from other resources and express the outcome orally according to the content of inquiry tasks. Therefore, teacher librarians could teach information literacy skills such as comparison, contrast, combination, distinction between opinions and facts, or prediction and inference of conclusion to the 4th and 5th elementary student. Teacher librarians can also participate in whole information literacy instruction for the 6th students from building the solution strategies of tasks, collecting and using materials to completing and evaluating the results under the long term collaboration with the classroom teachers.

keywords
Teacher Librarians, School Library Based Instruction, Inquiry Tasks, Information Literacy Instruction, Information Literacy, Elementary Social Studies, Learning Skills, 사서교사, 학교도서관활용수업, 탐구 과제, 정보활용교육, 정보활용능력, 초등사회 교과, 학습기술

Reference

1.

교육부. 2014. 사회 4-2. 서울: 천재교육.

2.

교육부. 2015a. 초․중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.

3.

교육부. 2015b. 사회 5-2. 서울: 동아출판.

4.

교육부. 2015c. 사회 6-2. 서울: 천재교육.

5.

민윤. 2007. 역사 학습에서 ‘탐구’의 재고: 실제적 탐구의 가능성. 사회과교육연구, 14(4), 1-26.

6.

송기호. 2016a. 도서관활용수업에 대한 사서교사의 자기평가 분석. 한국비블리아학회지, 27(3), 5-23.

7.

송기호. 2016b. 초등학교 「사회」 교과서 탐구 과제에 포함된 사서교사의 교육정보서비스 요소 분석: 4․5․6학년 1학기 사회 교과서를 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 47(3), 1-20.

8.

신장미. 2009. 초등학교 사회과 교과서에서 그림 읽기 전략을 통한 역사 학습 활용 방안. 석사학위논문, 공주대학교 교육대학원 역사교육전공.

9.

이광원. 2013. 동화를 활용한 초등학교 경제 수업 실천 방안. 사회과교육연구, 20(4), 81-96.

10.

이병기. 2006. 정보활동 중심의 도서관활용수업 모형에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 37(2), 25-46.

11.

이종일. 2006. 사회과 수업에서 탐구의 의미. 사회과교육연구, 13(2), 1-20.

12.

이지현, 이진석. 2014. 사회교과서의 탐구 활동 비교 분석. 교사교육연구, 53(4), 629-641.

13.

정수영. 2009. 초등학교 6학년 사회 교과서 사료의 적합성 분석. 석사학위논문, 한국교원대학교교육대학원.

14.

최정순. 2016. 초등학교 사회 교과서에 제시된 시각 매체의 특성 및 읽기 방향 탐색. 교육과정평가연구, 19(1), 97-118.

15.

한국도서관협회 학교도서관교육과정위원회. 2007. 도서관과 정보생활 교과 교육과정 기준. 서울: 한국도서관협회.

16.

Feldhusen, J. F. and Treffinger, D. J. 1993. Creative Thinking and Problem Solving in Gifted Education. 전경원, 박정옥 공역. 창의적인 문제해결력. 서울: 서원.

17.

International Federation of Library Associations and Institutions. 2015. The IFLA School Library Guidelines. Unpublished manuscript. Haag: International Federation of Library Associations and Institutions. [online] [cited 2016. 12. 12.]<http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla_school_l ibrary_guidelines_draft.pdf>

18.

Kuhlthan, C. C. 2010. “Guided Inquiry: School Libraries in 21st Century.” School Libraries Worldwide, 16(1), 17-28.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science