바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Visual Literacy for Picture Book Reviews

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.3, pp.83-108
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.3.083

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

As a public institution, it is the duty and responsibility of a library to provide readers with information about books. To provide such information to readers, a librarian should have the ability to provide satisfactory consultation and advice. As interest in picture books grows, there is an increasing need for libraries and librarians to produce and release picture book reviews on a regular basis to inform readers of what makes a good picture book, and which among similar books should they choose. Other than summarizing the content of a picture book, a good picture book review should also provide additional information that will help readers understand the reviewed book such as the literary symbolism of a book’s visual texts. To this end, a librarian is required to develop visual literacy, which would enable him/her to read into the deeper meaning of the images imbued with the writer’s ideas and philosophy. In light of the above discussion, this study compares and analyzes two picture book versions of the story Little Red Riding Hood, with the purpose of helping librarians understand the visual texts that they need to refer to when writing picture book reviews.

keywords
Fairy Tale Picture Book, Visual Literacy, Picture Book, Picture Book Review, Reader’s Advisory Services for Picture Books, Book Review, Picture Reading, 옛 이야기 그림책, 시각적 문식성, 그림책, 그림책 서평, 그림책의 독서지원서비스, 서평, 그림읽기

Reference

1.

노명완, 이차숙. 2002. 문식성 연구. 서울: 박이정.

2.

미래출판전략연구소 편. 2015. 독자의 도서발견 채널과 국내외 책의 발견성 강화 동향. 전주:한국출판문화산업진흥원.

3.

민경록. 2017a. 그림책의 시각적 문식성에 관한 연구: 사서의 독서지원서비스를 위한. 한국문헌정보학회지, 51(2), 23-48.

4.

민경록. 2017b. 어린이그림책 서평의 이해: 어린이그림책 선택 및 이용을 위한 안내서. 서울:한국도서관협회.

5.

박소라, 김정선. 2011. 시각적 문해력 향상을 위한 그림책의 그림읽기 전략. 한국초등미술교육학회, 30, 27-53.

6.

서유정. 2015. 동화 「빨간모자」의 다매체적 변용 연구. 독어교육, 62, 291-312.

7.

송연옥. 2015. 중국의 아동문학상 연구: ‘전국우수아동문학상(全國優秀兒童文學獎)’을 중심으로. 中國文化硏究院, 27, 391-410.

8.

이유나. 2015. 교사의 발문을 통한 그림책의 그림읽기 지도방안 탐색: Arnheim의 시각적 사고(Visual Thinking)을 중심으로. 어린이미디어연구, 14(3), 23-51.

9.

이차숙. 2013. Arnheim의 시각적 사고 이론에 기초한 그림책의 그림읽기 지도 전략 탐색. 한국영유아보육학, 79(2013), 1-21.

10.

주지창, 김광식. 2012. 최근 중국에서의 일본 아동문학에 대해서. 아동문학평론, 37(3), 49-53.

11.

한국출판문화산업진흥원 편. 2015. 중국 출판교류 활성화 방안. 전주: 한국출판문화산업진흥원.

12.

현은자, 김세희. 2005. 그림책의 이해. 2권. 파주: 사계절.

13.

Drewermann, E. 2010. Kluge Else & Rapunzel. 김태희 옮김. 2013. 어른을 위한 그림 동화심리 읽기. 1권. 서울: 교양인.

14.

Hyman, T. S. 1983. Little Red Riding Hood. 이진경 옮김. 2013. 빨간모자. 서울: 상상의힘.

15.

Innocenti, R., and Frisch, A. 2012. The Girl in Red. 서애경 옮김. 2013. 로베르토 인노첸티의빨간모자. 파주: 사계절.

16.

Janssen, S. 2001. Rotkaeppchen. 장순란 옮김. 2004. 빨간모자와 늑대. 서울: 마루벌.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science