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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

4차 산업혁명 시대의 도서관 변화와 사서교육 방향에 대한 고찰

A Study on the Changes of Libraries and Directions of Librarian Education in the era of the Fourth Industrial Revolution

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2018, v.52 no.1, pp.285-311
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.285
박옥남 (상명대학교)

초록

최근 4차 산업혁명시대를 맞이하여, 시대에 적합한 인재를 양성하기 위한 교육의 역할이 강조되고 있다. 4차 산업혁명의 도서관은 기술혁신의 도서관 적용을 고민하고 기술․인간․도서관이 결합하고 대응해야 할 방안이 필요하며 그 고민의 출발은 교육에서부터 시작될 수 있다. 이에 본 연구는 4차 산업혁명의 관점에서 사서교육의 방향성을 제시하기 위한 연구를 수행하였다. 이를 위하여 4차 산업혁명의 본질, 도서관의 변화, 4차 산업혁명의 교육적 함의, 사서교육의 문제를 고찰하였다. 연구의 결과로 사서교사 교육의 방향성을 사서의 인재상, 교육내용, 교육방법의 관점에서 제시하였다.

keywords
4th Industrial Revolution, Innovative Technology, Library, Library Science, Librarian Education, 4차 산업혁명, 혁신기술, 도서관, 문헌정보, 사서교육

Abstract

The study acknowledges the role of education in the period of fourth industrial revolution and urges active change of education. The library in fourth industrial revolution needs to think about the application of innovative technologies to library services, and to combine and cope with technology, human, and library. The starting point of this discussion should be education. The study purports to present the direction of librarian education in the context of fourth industrial revolution. The study analyzed the essence of fourth industrial revolution, the changes of libraries, educational implications of the fourth industrial revolution, and problems of librarian education. As a result, the study presented the direction of librarian education in the context of librarians’ competences, content and methodological innovation.

keywords
4th Industrial Revolution, Innovative Technology, Library, Library Science, Librarian Education, 4차 산업혁명, 혁신기술, 도서관, 문헌정보, 사서교육

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