바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

미국 공공도서관의 성인을 위한 디지털 리터러시 교육에 관한 연구

A Study on Digital Literacy Education for Adults in US Public Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2018, v.52 no.1, pp.359-380
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.359
정영미 (동의대학교)

초록

디지털 리터러시는 ICT 기술이 고도로 발달한 디지털 사회에서 일의 능률을 높이고 삶을 영위하기 위한 필수적인 역량이 된다. 세계의 선진 국가들은 국민의 디지털 리터러시를 향상시키고 디지털 격차를 해소하기 위해 많은 노력을 수행해왔다. 본 논문은 이들 중 노인을 포함한 성인의 디지털 리터러시 향상을 위한 미국 공공도서관의 사례를 조사․분석한 것이다. 이를 위해 프로그램 우수 사례 도서관을 중심으로 디지털 리터러시 교육 프로그램 유형, 교육 방식 및 내용 현황을 조사․분석하고 담당사서들과의 인터뷰를 통해 운영 실태를 파악하였다. 다수의 교육 프로그램이 기본적인 컴퓨터나 인터넷 기술에 관한 것이었고 Micro Office, 이메일, 소셜미디어, 스마트폰이나 태블릿 PC 사용에 관한 교육 프로그램의 비중도 높게 나타났다. 가장 빈번하고 일상적으로 이루어지는 교육 방식은 비공식적인 현장교육이었고 그것의 교육 내용과 수준은 매우 다양하게 나타났다. 추가로 디지털 리터러시 교육을 위해 공공도서관 담당사서들은 사서의 디지털 역량과 이를 위한 재교육을 가장 중요하게 생각하고 있었고 디지털 리터러시 교육 프로그램 운영에 적합한 도서관 시설과 최신 장비 도입, 시기적절한 다양한 프로그램 개발과 홍보의 중요성도 함께 제기하였다.

keywords
Digital Literacy, Public Library, Adult Education Program, Information Literacy, Digital Divide, 디지털 리터러시, 공공도서관, 성인 교육, 정보 리터러시, 디지털 격차

Abstract

In the digital society where ICT technology is highly developed, digital literacy is an essential competence for working and living. Developed countries around the world have been working hard to solve the digital divide and improve digital literacy. In this paper, we investigated and analyzed the case of US public libraries for improvement of digital literacy of adults including the older people. To do this, we analyzed the educational program type of digital literacy, education method, and the contents of the program, focusing on the best practices libraries of the program. Many of the educational programs still related to basic computer and Internet technologies, and training programs on Micro Office, e-mail, social media, and smartphone and tablet computing were also high. The most frequent and daily training method was informal point of use, and the content and level of education appeared to be very diverse. For digital literacy training, the librarians of the public library considered librarians’ digital competence and retraining to be the most important, and the library facility and the latest equipment to be suitable for the operation of the digital literacy education program.

keywords
Digital Literacy, Public Library, Adult Education Program, Information Literacy, Digital Divide, 디지털 리터러시, 공공도서관, 성인 교육, 정보 리터러시, 디지털 격차

참고문헌

1.

교육인적자원부, 한국교육학술정보원. 2006. 지식 정보 역량 개발 지원을 위한 디지털 리터러시지수 개발 연구,. 서울: 교육인적자원부, 한국교육학술정보원, CR2006-13.

2.

국립중앙도서관. 2012. 『정보활용교육 운영실태 및 개선방안 연구』. 서울: 국립중앙도서관.

3.

권성호, 김성미. 2011. 소셜 미디어 시대의 디지털 리터러시 재개념화: Jenkins의 ‘컨버전스’와 ‘참여문화’를 중심으로. 미디어와 교육, 1(1), 65-82.

4.

미래창조과학부, 한국정보화진흥원. 2016. 2016 디지털정보격차 실태조사,. 서울: 미래창조과학부, 한국정보화진흥원, NIA-RER-C-16015.

5.

배경재, 박희진. 2013. 디지털 정보활용교육 운영실태 및 개선방안 연구. 한국도서관․정보학회지, 44(2), 241-265.

6.

오의경. 2013. 소셜미디어 시대의 정보리터러시에 관한 소고. 한국문헌정보학회지, 47(3), 385-406.

7.

정보통신정책연구원. 2011. 『디지털 컨버전스 환경에서 정보격차 해소 및 미디어 리터러시 제고방안 연구』. 진천: 정보통신정책연구원.

8.

American Library Association (ALA) Digital Literacy Task Force. 2013. Digital Literacy, Libraries, and Public Policy. [online] [cited 2017. 11. 2.]<http://www.districtdispatch.org/wp-content/uploads/2013/01/2012_OITP_digilitreport_1_22_13.pdf>

9.

Combes, B. 2016. “Digital Literacy: A New Flavour of Literacy or Something Different?”Synergy, 14(1). [online] [cited 2017. 10. 10.]<https://www.slav.vic.edu.au/synergy/volume-14-number-1-2016.html>

10.

Department for Culture, Media and Sports and Department for Business, Innovation and Skills. 2009. Digital Britain Final Report. London: The Stationary Office. [online] [2017. 12. 1.]<https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/228844/7650.pdf>

11.

Department for Digital, Culture, Media and Sport. 2016. Library Deliver: Ambition for Public Libraries in England 2016-2021. London: The Library Task Force Team. [online] [cited 2018. 1. 3.]<https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/573911/Libraries_Deliver_-_Ambition_for_Public_Libraries_in_England_2016_to_2021.pdf>

12.

Digital Learn. Digital Learn Homepage. [online] [cited 2018. 1. 2.]<https://www.digitallearn.org/>

13.

Gilster, P. 1997. Digital literacy. New York: Wiley Computer Publications.

14.

Hoffman, J., Bertot, J. C. and Davis, D. M. 2012. Libraries Connect Communities: Public Library Funding and Technology Access Study 2011-2012. Chicago: American Library Association (ALA). [online] [cited 2017. 11. 20.]<http://viewer.zmags.com/publication/4673a369>

15.

International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2017. IFLA Statement on Digital Literacy. [online] [cted 2017. 12. 1.]<https://www.ifla.org/files/assets/faife/statements/ifla_digital_literacy_statement.pdf>

16.

Information Policy and Access Center (IPAC). 2011. Public Libraries and Digital Literacy. [online] [cited 2017. 11. 1.]<http://digitalinclusion.umd.edu/sites/default/files/DigitalLiteracyBrief2011.pdf>

17.

Information Policy and Access Center (IPAC). 2015a. 2014 Digital Inclusion Survey: Survey Findings and Results. [online] [cited 2017. 11. 2.]<http://digitalinclusion.umd.edu/sites/default/files/uploads/2014DigitalInclusionSurveyFinal Release.pdf>

18.

Information Policy and Access Center (IPAC). 2015b. Public Libraries and Digital Literacy. [online] [cited 2017. 11. 1.]<http://digitalinclusion.umd.edu/sites/default/files/DigitalLiteracyBrief2015.pdf>

19.

JISC. 2014. Developing Digital Literacies. [online] [cited 2018. 1. 2.]<https://www.jisc.ac.uk/guides/developing-digital-literacies>

20.

Martzoukou, K., and Joanneke, E. 2016. The Development of Digital Literacy and Inclusion Skills of Public Librarians. Communication in Information Literacy, 10(1), 99-115.

21.

Media Awareness Network. 2010. Digital Literacy in Canada: From Inclusion to Transformation. [online] [cited 2017. 12. 1.]<https://mediasmarts.ca/sites/mediasmarts/files/pdfs/publication-report/full/digitalliteracy paper.pdf>

22.

National Telecommunications and Information Administration homepage. [online] [cited 2017. 12. 2.] <https://www.ntia.doc.gov/category/broadband-technology- opportunities-program>

23.

Pew Research Center. 2016. Libraries 2016. Washington, D.C.: Pew Research Center. [online][cited 2017. 12. 20.] <http://www.pewinternet.org/2016/09/09/libraries-2016>

24.

Weiland, S. and Nathan, C. 2010. Digital Literacy and Adult Learners: An Experiment in Hypermedia Reading. [online] [cited 2017. 11. 10.]<https://www.msu.edu/~mwr2p/WeilandClasen-MR2P-2010.pdf>

한국문헌정보학회지