바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사서교사와 타 비교과 교사의 배치 비교를 통한 사서교사 배치 개선방안 연구

A Study on Improvement Plan of Teacher Librarians’ Placement by a Comparison between Teacher Librarian and Other Teachers Not-teaching the Subject Matter

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2018, v.52 no.2, pp.27-47
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.2.027
강봉숙 (서부고등학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 사서교사 자격 제도가 가진 한계와 개선방안을 고찰하는 데에 있다. 이에 본 연구에서는 사서교사와 다른 비교과 교사의 배치기준과 현황을 비교하는 문헌연구의 방법으로 연구를 수행하였다. 사서교사 배치 관련 문제점의 핵심은 사서교사 배치를 위한 정원 산정 기준에 사서교사․실기교사나 사서 모두를 포함한 인원을 기준으로 학생 1,500명당 1명의 학교도서관 운영 인력을 배치한다는 데에 있다. 이로 인해 교원 정원을 산정하는 기준인 국가공무원 정원 배정 기준에 공립학교 사서교사 1인당 학생 수가 5,616명으로 배정되어 있다. 타 비교과 교사의 정원은 사서교사에 비해 많게는 9배 가까이 높게 배정되고 배치율도 사서교사와는 극명히 대비된다. 이를 개선하기 위해 첫째, 사서교사와 사서의 정원 분리와 역할 명확화가 필요하다. 둘째, 현재 교당 학생 수가 500명 내외인 점, 타 비교과 교사 배치기준이 학교 규모와 학교 수에 있다는 점을 고려해야 한다. 셋째, 사서교사 임용시험에 예측가능성을 확보해야 한다. 또한 사서교사 자격 양산이 보다 활발히 이뤄질 수 있도록 양성기관에 대해 융통성을 인정하여야 한다. 마지막으로 사립학교에도 사서교사 배치가 될 수 있도록 사서교사 정원을 증치해야 한다. 사서교사 배치의 문제점과 개선방안을 고찰한 본 연구를 통해 안정적인 사서교사 배치를 위한 이론적 토대를 마련할 수 있을 것이다.

keywords
학교도서관진흥법, 학교도서관진흥법시행령, 사서교사, 비교과 교사, 중등교사 임용시험, School Libraries Promotion Act, Enforcement Decree of School Libraries Promotion Act, Teacher Librarian, Nonsubject Teacher, Secondary Teacher Selection Test

Abstract

The purpose of this study is to find a better way for placement of teacher librarians. So, the literature research is applied for the study. It is unreasonable to arrange one school librarian staff per 1,500 students, based on the criteria of the total number of personnel including that of teacher librarians and practice teachers and librarian, in accordance with the existing enforcement decree of Article 7. In fact, this clause, linked to other related regulations, makes it difficult to place teacher librarians. And the quota of teacher librarians is noticeably low as compared with that of other teachers who are not-teaching the subject matter. This operates disadvantageously to teacher librarians when it comes to assigning quota in secondary teacher selection test and the accumulation of this phenomenon gradually worsens the current situation. The roles of teacher librarians and librarians should be defined separately when amending the Enforcement Decree of School Libraries Promotion. And we should also take into consideration that the number of students per school is around 500. Therefore, Enforcement Decree of School Libraries Promotion Act should be revised toward placing teacher librarians depending on the size and number of schools. Predictability should be secured in teacher librarians selection test. In addition, flexibility should be granted to the training institute so that many people can prepare the teacher librarians qualification. Finally, it is necessary to increase the teacher librarian capacity for private schools. This study will be the basis of the theoretical foundation for stable teacher librarian placement.

keywords
학교도서관진흥법, 학교도서관진흥법시행령, 사서교사, 비교과 교사, 중등교사 임용시험, School Libraries Promotion Act, Enforcement Decree of School Libraries Promotion Act, Teacher Librarian, Nonsubject Teacher, Secondary Teacher Selection Test

참고문헌

1.

교육통계서비스. [online] [cited 2018. 4. 12.] <https://kess.kedi.re.kr/>

2.

국가법령정보센터. [online] [cited 2018. 4. 12.] <http://www.law.go.kr/>

3.

김미경. 2013. 보건교사 배치기준의 변천과정 및 배치정책의 문제 연구. 한국학교보건학회지, 26(3), 133-143.

4.

김현숙. 2012. 우리나라 학교보건교육의 역사적 변천 및 발전방안. 한국학교보건학회지, 25(2),147-158.

5.

대구광역시교육청. [online] [cited 2018. 4. 12.] <http://www.dge.go.kr/>

6.

박주현, 이명규. 2014. 국내 학교도서관교육의 정책적 현안과 과제. 한국문헌정보학회지, 48(1),299-328.

7.

변우열. 2017. 한국과 일본의 학교도서관법 비교 분석. 한국도서관․정보학회지, 48(2), 23-51.

8.

송기호. 2012. 사서교사 자격 제도 및 직무에 대한 반성적 고찰. 한국비블리아학회지, 23(4),161-180.

9.

송영희. 2011. 『보건교사의 직무분석 근거에 따른 대규모학교 지원 인력에 관한 연구』. 박사학위논문, 한양대학교 대학원 보건학과.

10.

오남수. 2013. 『학교도서관진흥법의 문제점과 개정사항 연구』. 석사학위논문, 한국교원대학교 교육정책전문대학원 교육정책전공.

11.

이광용. 2011. 『초등학교 전문상담 교사제도의 효율적 운영에 대한 요구 분석』. 석사학위논문, 원광대학교 대학원 상담심리전공.

12.

이제환. 2016. 학교도서관정책의 추이와 과제: 인력정책을 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 47(3), 41-70.

13.

장우권, 박주현. 2013. 학교도서관진흥법의 문제점과 개선방안. 한국도서관․정보학회지, 45(3),335-358.

14.

한국학교도서관협의회. [online] [cited 2018. 4. 11.] <http://www.ksla.net/>

한국문헌정보학회지