바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학교도서관 평가의 방향성 탐구

Exploring the Direction of School Library Assessment

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2021, v.55 no.2, pp.227-261
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2021.55.2.227
이지연 (연세대학교)
이연희 (연세대학교 문헌정보학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 학교도서관 평가 실태를 분석하여 학교도서관 평가의 발전 방향에 대한 시사점을 얻으려는 데에 있다. 이를 위해 교육부, 교육청 및 문화체육관광부를 중심으로 수행되는 학교도서관 관련 조사, 컨설팅 및 평가를 메타평가를 활용하여 분석하고, 사서교사를 대상으로 심층 면담 조사를 실시하였다. 분석 결과, 각 기관의 평가 중복, 국가의 학교도서관 발전계획의 반영 미비, 공모형 평가로 인한 참여율 저조, 교육 평가지표 미비 등의 문제점이 발견되었다. 이러한 문제를 해결하기 위한 학교도서관 운영평가의 개선방안은 법률에 평가 주체의 역할 명시, 국가의 도서관 발전계획의 반영, 기관 간 평가 네트워크 구축, 사례 공유 시스템 운영, 교육청의 조사 및 컨설팅과 전국 도서관 운영 평가의 연계 방안 마련을 제안하였다.

keywords
학교도서관, 도서관 평가, 학교도서관 평가제도, School Library, Library Assessment, School Library Assessment System

Abstract

This study aims to analyze the current status of school library assessment and generate discussion points for the development directions of the assessment. Surveys, consulting, and evaluations related to school libraries conducted by the Office of Education, the Ministry of Education, the Ministry of Culture, Sports and Tourism were analyzed using meta-evaluations and in-depth interviews with the school librarians. The analysis revealed problems such as duplication of evaluation by various institutions, no reflection of the national school library development plan, low participation rate due to voluntary nature of the assessment, and lack of the educational evaluation index. The solution to the problem was a school libraries’ operation evaluation improvement plan. The plan included the legal evaluation agent specification, the national school library development plan incorporation, inter-agency evaluation network & the case sharing system establishment, and the Office of Education’s investigation and consulting cooperation.

keywords
학교도서관, 도서관 평가, 학교도서관 평가제도, School Library, Library Assessment, School Library Assessment System

한국문헌정보학회지