바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

다문화학생을 위한 교수학습자료의 디지털 큐레이션 적용방안

Applying Digital Curation to Teaching and Learning Materials for Multicultural Students

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2023, v.57 no.2, pp.5-30
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2023.57.2.005
위현미(Hyounmee Wee) (경기대학교 문헌정보학과)
박은경(Eungyung Park) (경기대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

다문화학생 밀집지역의 공립 초등학교에서 다문화학생들은 한국어 능력의 부족으로 수업을 이해하는데 어려움이 많다. 교사들이 생산한 다문화 교수학습자료는 관리나 재사용되지 못하고 개별적으로 보관하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 다문화수업의 학습효과를 높이고 자료의 체계적인 관리와 이용을 위하여 디지털 큐레이션을 다문화 교수학습자료에 적용하여 저장, 이용, 공유할 수 있는 플랫폼으로 연계하는 방안을 제안하였다. 연구 대상은 경기도교육청 다문화국제혁신학교인 A시의 B초등학교이다. 다문화학생을 위한 교수학습자료에 디지털 큐레이션을 적용하는 과정을 교수학습자료의 수집, 정리 및 선별, 주제 범주화, 하위주제 설계, 플랫폼 연계 방안으로 분석하였다. 디지털 큐레이션 적용 시 고려할 현실적 쟁점과 정책방안도 제안하였다.

keywords
다문화교육, 디지털 큐레이션, 교수학습자료, 범주화, 한국어수업

Abstract

At public elementary schools in areas where multicultural students are concentrated, they have difficulty understanding classes due to their lack of Korean proficiency. Multicultural teaching and learning materials produced by teachers have not been managed or reused and stored individually. To overcome this situation and increase students’ learning effect, the study applied digital curation to multicultural teaching and learning materials and suggested to link the materials with a platform that can be stored, used, and shared. The study was based on B Elementary School in A City, a multicultural international innovation school under the Gyeonggi Provincial Office of Education. The process of applying digital curation to multicultural teaching and learning materials was analyzed by collecting, organizing/selecting teaching and learning materials, categorizing subject, classifying subtopic, and linking with platforms. Practical issues and policy suggestions in school settings were also proposed.

keywords
Multicultural Education, Digital Curation, Teaching and Learning Materials, Categorization, Korean Language Class

한국문헌정보학회지