ISSN : 1225-598X
본 연구는 국내외 문헌정보학 분야의 가상․증강현실(VR․AR) 연구 동향을 분석하였다. 2005년부터 2024년까지 발표된 국내 논문, 1995년부터 2024년까지 발표된 국외 논문 중 가상현실(VR; Virtual Reality), 증강현실(AR; Augmented Reality)의 키워드가 포함된 논문을 대상으로 하였다. 국내의 KCI에 등록된 76편, 국외의 WoS(Web of Science)에 등록된 1,014편의 논문을 수집하였다. 수집된 논문의 제목, 저자 키워드, 초록을 대상으로 하여 기간별로 키워드 출현 빈도를 분석하고 네트워크 및 중심성 분석을 수행하였으며 토픽 모델링을 통해 국내외 연구 문헌의 주제들을 도출하였다. 분석 결과 문헌정보학 분야의 가상․증강현실(VR․AR) 연구는 다양한 분야로 활발하게 연구되고 있으며 최근에는 교육 분야로 연구 방향이 진행되고 있음을 확인할 수 있었다. 또한 연구 개발 및 사용자 경험 연구가 초기에 이루어졌다면 점차 다양한 콘텐츠 활용 및 교육 학습 등으로 주요 연구 주제가 변화하고 있음을 확인하였다.
This study examines trends in virtual reality (VR) and augmented reality (AR) research within the field of library and information science, both domestically and internationally. It analyzes scholarly papers published between 2005 and 2024 in the Korea Citation Index (KCI) and between 1995 and 2024 in the Web of Science (WoS) that contain the keywords virtual reality and augmented reality. A total of 76 papers from KCI and 1,014 papers from WoS were collected for analysis. The study investigates keyword frequency trends over time and applies network and centrality analyses to the titles, author keywords, and abstracts of the collected papers. Additionally, topic modeling was employed to identify key themes and trends within the VR and AR literature. The findings reveal that VR and AR research in library and information science has been expanding into diverse domains, with an increasing emphasis on educational applications. While early research primarily focused on technology development and user experience, recent studies have shifted toward exploring the application of varied content in educational and learning environments.