ISSN : 1225-598X
본 연구는 공공도서관 AI 도서추천서비스의 이용 및 확산을 위하여, 확장된 기술수용모형과 혁신확산이론의 관점에서 공공도서관에서 제공하는 AI 도서추천서비스를 이용자가 수용하고자 할 때 이용의도에 영향을 주는 요인들을 분석하였다. 분석결과, 인지된 유용성은 이용의도에 긍정적으로 유의하였고 인지된 용이성은 인지된 유용성에 매개되어 이용의도에 긍정적인 영향을 주었다. 그리고 간접효과분석을 통해 이용의도에 영향을 주는 인지된 유용성의 선행변수로 적합성, AI에 대한 개인의 인식, 사회적 영향이 그리고 인지된 용이성의 선행변수로 혁신성, 자기효능감, 디지털리터러시가 검증되었다. 그러나 각 선행변수들의 총효과 분석결과, 전반적으로 혁신성은 이용의도에 부(-)의 영향을 주며 자기효능감과 디지털리터러시는 이용의도에 직접효과는 없고 인지된 용이성과 유용성의 이중매개효과로만 유의하였다. 그리고 개인정보 제공의사는 이용의도에 직접효과만 있었고 적합성이 이용의도에 영향력이 가장 큰 외부요인이었다. 이외에도 5가지의 혁신수용자 유형에 따라 AI 도서추천서비스의 인지된 유용성에 차이가 있음이 검증되었고 초기수용자보다 후기 수용다수자가 AI 도서추천서비스의 유용성을 더 크게 인지하였다. 이러한 분석결과를 토대로 본 연구에서는 AI 도서추천서비스의 개선점과 홍보 및 마케팅전략의 기본방향에 대하여 간략하게 제시하였고 이에 연구의의가 있다.
This study analyzed the factors that affect the intention to use when users want to accept AI book recommendation services provided by public libraries from the perspective of an Expanded Technology Acceptance Model and Diffusion of Innovation Theory for the use and diffusion of AI book recommendation services in public libraries. It was verified that perceived usefulness had a positive effect on the intention to use and perceived ease of use had a positive effect on the intention to use through the mediated effect of perceived usefulness. Through indirect effect analysis, innovativeness, self-efficiency, and digital literacy were verified as antecedent variables of perceived usefulness. Compatibility, individual perception of AI, and social impact were verified as antecedent variables of perceived ease of use. However, through total effect analysis, it was found that innovativeness had a negative (-) effect on the intention to use. And the intention to provide personal information only had a direct effect, and self-efficiency and digital literacy had a indirect effect on the intention to use. Compatibility is the most influential factor on the intention to use. In addition, it was verified that there were differences in the perceived usefulness of the AI book recommendations according to the category of innovation adopters, and late majority recognized the usefulness of the AI book recommendations more than the early adopter. Based on these analysis results, this study briefly presented the improvements of the AI book recommendations and the basic direction of promotion and marketing strategies, and this is meaning of the study.