ISSN : 1225-598X
한국의 대학에서 외국인 유학생이 증가함에 따라 학업부진 유학생의 증가 및 이들의 중도 탈락 사례도 늘어나고 있다. 이에 따라 학업 측면에서 어려움을 겪는 유학생들에 대한 지원이 대학들의 관심사가 되고 있다. 이 연구는 학업부진 외국인 유학생들이 겪는 학습 장애 요인과 생활 측면의 어려움을 파악하고 여기에 대학도서관이 개입할 여지는 없는지 가늠해 보았다. 지역에 소재하고 있는 4년제 A대학교에 재학중이면서 학업 측면에서 어려움을 겪고 있는 유학생들을 대상으로 학업수행 과정에서 어려운 점, 정보요구, 도서관 서비스 이용 현황과 요구사항 등을 조사하고, 이를 토대로 실효성 있는 대학도서관의 외국인 유학생 대상 서비스 방안을 제안해 보고자 하였다.
As the number of international students in Korean universities increases, there has been a rise in cases where academic under-performance leads to student dropouts. Consequently, providing support for international students facing academic difficulties has become a key concern for many universities. This study portrays the factors contributing to academic difficulties and life challenges faced by low-achieving international students and explores the potential role of university libraries in coping with these issues. Focusing on international students enrolled at A University who are struggling academically, the research examines their challenges in academic performance, information needs, current use of library services, and service needs. Based on these findings, the study aims to propose service strategies for university libraries to better serve international students.