바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

아동중심 소집단 놀이지도 활동과 사회성개발

The child centered small group play therapy and for the development of social skill of the children

초록

본 연구의 목적은 소집단 놀이지도활동을 단기간 실시함으로서 사회성이 부족한 아동들에게 집단에의 참여도를 기르고 아동의 자기표현력과 문제해결능력을 기르고자 하는 것이다. 교사는 지시적인 방법을 사용하지 않고 중재, 격려, 안내, 상호작용의 촉진, 허용, 반영, 신뢰하는 반응적이며 아동 중심적 지도방법을 사용하였다. 놀이활동은 '5세 아동의 연령에 적합한 이야기 나누기활동(구연동화, 그림동화)과 신체적 놀이활동(게임)의 두 가지를 적용하였다. 치료에 참여한 아동은 만 4-5세의 사회성과 의사표현력이 부족한 남녀아동 6명이었다. 실시는 1999년 1월 한달 동안 1회당 1시간~1시간 30분이며 주2회 총9회 실시하였다. 결과의 신뢰도는 결과의 30%수준에서 아동yo, 92.5%, 아동do, 90.6%, 아동so, 100%이다. 연구의 결과 아동들은 개인차에 따라서 사회성을 바람직하게 발달시켜나갔고, 아동 스스로 습득해 가는 모습을 보였다. 또한 두 가지 놀이활동 중 아동들은 신체운동놀이 활동에서 더욱 적극적인 사회성의 치료적인 효과를 보였다.

keywords

Abstract

The purpose of this study is to facilitate children's social skill and self communication ability who is deficient of social skills. The adaptation of the small group play therapy program are appropriate to age and sexuality of the children. Teaching leader use to reactive teaching style and moderate semi constructed style, but not to use direct teaching style, the participants are children that 4-5 years old boys and girls, they are all lack of social skill and self communication skill. The study period is 1999, January, during 1 month. Twice a week, nine session. Reliability of the result is 30%. child yo 92.5%,child do 90.6%,child so 100%. and the small group play therapy tested during 30 minute, the first step played are a children's story, and second step is group physical games. The result of this study is follows. Children are desirable change in social skills according to the individual difference, and are appeared to acquire self learning. The effects of play elements that come to progress of the children's social skills are second step group physical games. The play therapy is child centered play therapy that believe children has self regulation skill and semi structured teaching method. Teacher prepare game and the progress.

keywords

logo