ISSN : 1229-0688
본 연구는 아동의 충동성 수정을 위한 行知的 處置의 효과를 탐색하는 것이다. 피험자는 10세의 남자 초등학생과 6세의 남자 유치원생이다. 피험자들을 위한 치료 프로그램은 자기교시훈련, 환권보상제, 반응댓가, 심리극, 이완훈련, 가정에서의 숙제 등으로 모친들(피험자들의 충동성의 모델로서)을 위한 치료프로그램은 이완훈련, 가정에서의 숙제, 지정요법 등으로 구성되었다. 처치후와 추수검사에서 피험자들의 MFF검사의 평균 반응시간은 유의하게 늘었고 오반응수는 유의하게 줄었다. 피험자들의 모친들과 학교교사들은 피험자들의 충동성이 수정되었다고 긍정적으로 평가했다.
The study was to investigate the effect of the behavioral-cognitive multifaceted treatment program for modification of children's impulsivity. Subjects were two: one (A) was 10 aged boy attending primary school and another (B) was 6 aged boy attending kindergarten. The treatment program consisted of self-instructional training, token economy and response cost, psychodrama, relaxation training, home tasks, and/or RET with children and/or mothers (as a model of children's impulsivity). After treatment and follow-up, A's and B's average response time increased and errors of response decreased significantly with MFF test. Mothers and teachers of the schools evaluated positively the modification of their children's impulsivity.