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NEO-PI-R의 한국표준화를 위한 연구

Standardization of the Korean Version of the Revised NEO Personality Inventory

초록

본 연구는 미국의 NEO-PI-R의 자기보고 양식 S형을 가지고 언어적 표현을 우리 문화에 익숙하도록 번안하여 표준화 작업을 수행했다. 표준화를 위한 규준집단은 주로 고등학생과 대학생을 지역별, 도시별, 성별, 연령별, 전공학과별 특성을 고려하여 고등학생 1529명, 대학생 1726명을 전국 표집했고 또 부가적으로 대ㆍ중소도시별, 성별만을 고려한 중학생 561명과 성인 692명을 전국 표집은 아니지만 그 분포를 알아보고자 했다. 이러한 표집대상에 대하여 조사된 자료는 규준을 위해 연령집단별, 성별 분포 및 집단간 평균차이 검증을 한 결과 각 집단간 분포는 대부분 통계적으로 유의미한 차이가 나타났으며, 또한 검사신뢰도는 중고대학생은 5요인에서는 .82-.92의 범위에 있었고 성인은 이보다 약간 낮은 .74-.91의 범위에 있었다. 그리고 하위척도별로 보아 대체로 만족스런 결과를 얻었지만 자의식(N4), 행동의 개방성(O4), 가치 개방성(O6), 순응성(A4)등에서 .40-.60 범위의 낮은 신뢰도를 보였다. 한편 우리 나라 표집의 성 격구조가 역시 5요인 구조를 이루는가를 알아보기 위한 요인구조 분석 및 직교적 procrustes축회전에 의한 미국 성인집단의 성격구조와의 일치도를 분석한 결과 안정적인 5요인구조 및 일치도를 얻었다. 그리고 고등학생 562명을 대상으로 하여 진로탐색검사, MBTI, 및 Millon의 청소년 성격검사 등을 준거로 준거관련타당도를 분석한 결과 매우 일관되고 타당한 상관관계를 보여주었다.

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Abstract

The study was intended to standardize the Revised NEO Personality Inventory (NEO-PI-R) into Korean version with higher coefficients of reliability and validity. The test items were translated and modified into Korean in order to be readable at the 7th grade of reading level through three times of the preliminary researches. The final statistics were obtained from nation-wide samples of 1529 students for high school and 1726 students for two and four year college and non-nation-wide samples of 561 students for middle school and 692 adults in Korea. As the results, there were statistically significant differences in the distributions between sex and among school levels. All the Cronbach α coefficients of five factors were within .82 ~.96 in the groups of three school levels and .74~.91 in the groups of adult. The factor structure of the Big-Five was obtained in factor analysis with varimax rotation and the same structure as that of American adult sample revealed high factor congruence coefficients (.90~.98) based on orthogonal procrustes rotation. High correlation coefficients of NEO-PI-R with the criteria of Career Exploration Inventory(CEI), MBTI and MAPI were revealed.

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