ISSN : 1229-0696
사고취약성과 성격특성 간의 관계성을 증명하는 연구결과들이 점차 많아지면서 직무사고에 영향을 주는 성격요인에 대한 자세한 연구가 필요하게 되었다. 연구 1 에서는 철도공무원 대단위 표집을 대상으로 안전 내외통제 설문지와 스트레스 취약성 설문지를 완성하도록 하였다. 요인분석 결과, 안전 내외통제 설문지에서는 '사고 예방', '사고의 불가피성', '운과 사고의 관계'라는 세 가지 요인이 나타났고, 스트레스 취약성 설문지에서는 '업무 과부하', '불분명한 책임 한계', '명확하지 않은 업무 목표'라는 세 가지 요인이 나타났다. 연구 2에서는 직무사고를 예측할 수 있는 가능인자를 조사하기 위해서 사고자 집단과 무사고자 집단의 철도공무원을 선정하였다. 두 집단을 대상으로 안전 내외통제 척도, 스트레스 취약성 척도, 외향성 척도, 그리고 신경증적 경향성 척도를 실시하였다. 그 결과, 사고 집단에 속한 직원이 무사고 집단에 속한 직원 보다 안전 외부통제 점수, 스트레스 취약성 점수, 신경증적 경향성 점수가 더 높았다
Increasing support for the relationship between accident liability and personality traits led to research focusing on the personality factors that promote workplace accidents. In study 1, a large sample of railroad officials were asked to complete the Safety Locus of Control Questionnaire(SLCQ) and the Stress Susceptibility Questionnaire(SSQ). Factor analysis revealed three factors in each of them: accident prevention, unavoidability of accidents, relationship between fortunes and accidents in the SLCQ and a heavy workload, unclear responsibility, obscure objectives of the work in the SSQ. In study 2, two groups(accident involvement group and non-accident involvement group) of railroad officials were recruited to investigate possible indicator of accident involvement at work. Both groups were asked to complete the SLCQ, the SSQ, the Introversion-Extroversion Scale and the Neuroticism Scale. Those in accident involvement group show higher external scores, higher susceptibility scores and higher N scores than those in non-accident involvement group.