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논문 상세

서비스풍토의 선행변인과 결과변인에 관한 연구

A study on the Antecedent and Outcome Variables of Service Climate

초록

본 연구의 첫번째 목적은 서비스풍토가 선행변인 및 결과변인과 어떠한 관계에 있는지를 알아보기 위한 것이다. 선행변인으로는 서비스교육, 서비스보상, 서비스지향, 서비스장비, 소비자피드백, 그리고 서비스리더십의 6개 변인을 포함시켰다. 결과변인으로는 서비스수행, 조직몰입, 그리고 직무만족을 포함시켰다. 자료는 국내 11개 종합병원에 근무하는 원무과 직원 333명이었다. 상관분석결과 모든 6개 서비스관련 변인은 서비스풍토와 유의하게 관련되었으며, 서비스풍토는 3개의 결과변인과 모두 유의하게 관련되었다. 본 연구의 두번째 목적은 어떠한 선행변인이 서비스수행에 영향을 미치는지를 알아보기 위한 것이었다. 서비스관련 변인 이외에 개인의 성격특성을 나타내는 5요인 성격특성(외향성, 정서적 안정성, 호감성, 성실성 그리고 이지성)을 포함시켜 상관분석한 결과 서비스보상, 서비스장비, 그리고 정서적 안정성을 제외한 다른 모든 선행변인은 서비스수행과 유의하게 관련되었다. 또한 단계적 및 위계적 중다회귀분석을 통해 분석한 결과, 성격특성 변인이 서비스관련 변인에 비해 서비스수행을 설명하는데 더 크게 기여하는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 시사점, 그리고 미래 연구에 대한 제언이 논의되었다.

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Abstract

The first purpose of this study was intended to investigate the antecedent and outcome variables of service climate. For antecedent variables, service education, service reward, service equipment, service leadership, service orient, and consumer feedback were included in this study. Service performance, organizational commitment, and job satisfaction were included for outcome variables. Data were obtained from 333 hospital employees across 11 general hospitals. Means of service-related variables were generally not high, indicating that service climate of general hospitals were not strong. Results of correlational analyses showed that among antecedents service education, service reward, service equipment, service orient, consumer feedback, and service leadership were significantly related to service climate. Service climate was significantly related to service performance, organizational commitment, and job satisfaction. The second purpose of this study was to investigate the antecedent variables of service performance. Besides the six service-related variables, big-five personality traits(extroversion, agreeableness, emotional stability, conscientiousness, and intellect) were also inclued fur the antecedent variables. Results of correlational analysis showed that except for service reward, service equipment, and emotional stability, all the variables were significantly related to service performance. Also, results of stepwise and hierarchical regression analyses showed that personality traits contributed more to explain service performance relative to service-related variables. Finally, the limitations and implications of this study were discussed.

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투고일Submission Date
2000-11-02
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date

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