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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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한국판 창의적 산물 평가도구의 개발 및 구조확인

Developing the Korean version instrument of evaluating creative products and confirmation of its structure

초록

`산물의 창의성 평가에 대한 3요인 구조모형`은 창의적 산물이 갖고 있는 질적 특성에 대한 고찰과 이론을 일상의 실제 세계로 결부시킬 수 있는 경험적 연구의 필요성에 부응코자 시도된 노력의 결실이라고 할 수 있다. 본 연구에서는 이러한 모형에 기초하여, 한국에서 사용될 수 있는 창의적 산물 평가도구를 개발하고, 사람들이 산물의 창의성을 평가할 때 사용하는 차원의 구조를 확인해봄과 아울러 기존의 연구들과는 다른 보다 독특한 평가대상을 사용하여 `산물의 창의성 평가에 대한 3요인 구조모형`의 일반화 가능성을 함께 검토해 보았다.

keywords
creativity, product, evaluation dimensions, the creative product analysis matrix, component facets, 창의성, 산물, 평가차원, 3요인, 구조모형, 세부요소

Abstract

The present study focuses on the issues of evaluating creativity in products, which are relatively less studied among a variety of approaches to creativity but has a great potential for understanding creativity. In Study 1, the Korean version instrument of evaluating creative products was developed, reflecting the Korean`s implicit theories of creativity in products. Our instrument retains items measuring eight component facets: originality, surprise, valuable, logical, useful, understandable, elegant, and well-crafted, unlike the original CPSS. In Study 2, we conducted confirmatory factor analyses on a new data set collected for each of the products. Results indicate that the three-factor CPAM model was adequately confirmed for the products that are Korean culture-specific. In Study 3, the purpose of the analyses was to determine if people differentiate the creative products on the attributes measured by the instrument. It was evident that the mean differences among measures of the products were statistically significant and this suggested the usefulness of the instrument as measuring creativity in products.

keywords
creativity, product, evaluation dimensions, the creative product analysis matrix, component facets, 창의성, 산물, 평가차원, 3요인, 구조모형, 세부요소

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