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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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안전행동 및 사고에 대한 성실성, 인지실패 및 직무스트레스의 상호작용

The Interacting Effects of Cognitive Failure, Consciousnessand Job Stress on Safety Behavior and Accidents

초록

최근 경력 및 근무환경의 변화로 인하여 멘토링 관계를 복수 멘토들과의 네트워크 관점에서 보려는 시도들이 시작되고 있다. 하지만 이들을 포함한 대부분의 멘토링 연구들은 주로 프로 테제가 얻는 혜택에 초점을 두고 있으며, 멘토 역할을 행하는 개인 입장에 초점을 둔 연구는 그리 많지 않다. 이에 본 연구에서는 사회 네트워크 관점에서 멘토의 네트워크 특성이 프로 테제 뿐 아니라, 멘토 자신의 조직기반 자긍심에 미치는 영향에 대해 탐구하고자한다. 본 연구의 목적은 첫째, 멘토 개인의 네트워크 특성이 멘토 본인의 조직기반 자긍심에 미치는 영향을 탐구하는 것이다. 이를 통해 프로테제의 수가 과연 멘토 자신에게 어떤 영향을 미치는지 검증해 보고자 한다. 둘째, 프로테제가 지닌 네트워크 내 멘토들의 네트워크 특성이 프로 테제 본인의 조직기반 자긍심에 미치는 영향에 대해 탐구하는 것이다. 즉 멘토링 네트워크에서 자신의 멘토들이 지닌 프로테제 수가 프로테제 본인의 조직기반 자긍심에 어떤 영향을 미치는지를 검증하고자 하였다. 본 연구를 위해 국내 조선업체의 l개 사업부 내 전원을 대상으로 완전 네트워크 분석을 실시한 결과, 멘토 개인이 지닌 프로테제 수(내향중심성)는 멘토 본인의 조직기반 자긍심에 정(+)적 영향을 미치며, 프로테제의 네트워크 내 멘토들이 지니고 있는 프로테제의 수(멘토들의 평균 내향중심성)는 프로테제의 조직기반 자긍심에 정(+)적 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
Mentoring Networks, Organization-based Self-Esteem, Centrality, Social Networks, 멘토링 네트워크, 조직기반 자긍심, 사회 네트워크, 내향중심성

Abstract

Drawing on mentoring theory and social network theory, this study investigates the effects of mentors` mentoring network characteristics on mentors` and proteges` Organization-based Self-esteem (OBSE). The purpose of this study is as follows: First, to examine the relationships between mentors` in-degree centrality and mentors` OBSE. Second, to examine the relationships between network means in-degree centrality of mentors and proteges` OBSE. We tested, in a sample of 167 managerial workers, hypotheses regarding the effects of mentors` network characteristics on OBSE. Complete network data was used in this study for the Social Network Analysis. Results supported our expectations concerning the positive relationships between mentors` mentoring network characteristics (in-degree centrality, network mean of in-degree centrality) and mentors` and proteges` OBSE. This study contributes not only to the mentoring literature, but to the literature on social networks by bringing mentors back in mentoring network studies.

keywords
Mentoring Networks, Organization-based Self-Esteem, Centrality, Social Networks, 멘토링 네트워크, 조직기반 자긍심, 사회 네트워크, 내향중심성

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