ISSN : 1229-0696
본 연구는 세대조화 인식이 건설적 및 지지적 발언행동에 영향을 미치는 과정에서 심리적 안전감과 관점수용의 매개효과를 검증하고자 하였다. 또한 이 과정에서 세대 정체성에 따른 집단차이를 탐색하였다. 연구를 위해 국내 조직에 재직 중인 직장인 311명을 대상으로 자료를 수집하였으며, 구조방정식 모형을 사용하여 연구모형을 검증하였다. 분석 결과 세대조화 는 심리적 안전감과 관점수용을 거쳐 건설적 발언행동에 정적인 영향을 미쳤으며, 완전매개로 보는 것이 적절하였다. 세대조화가 지지적 발언행동에 영향을 미치는 과정에서 관점수용의 매개효과는 유의하였으나, 심리적 안전감의 매개효과는 유의하지 않았다. 이러한 결과와 더불어, 심리적 안전감이 지지적 발언행동에 미치는 매개과정에서 세대 정체성에 따른 집단차이가 나타났다. 세대 정체성을 신세대로 인식하는 집단에서 심리적 안전감의 매개효과가 유의한 반면, 기성세대는 유의하지 않았다. 연구결과를 바탕으로 본 연구의 학문적 의의와 실무적 시사점을 논하고, 제한점 및 향후 연구 과제를 제시하였다.
This study was to investigate the mediating effects of psychological safety and perspective taking in the process of intergenerational harmony influencing constructive and supportive voice behavior. In addition, in this process, group differences in terms of generational identity were examined. For the study, data were collected from 311 workers in domestic organizations, and the research model was tested using the structural equation modeling. The result showed that the perception of intergenerational harmony had a positive effect on constructive speech behavior through psychological safety and acceptance of perspective, and it was appropriate to view it as a complete mediation. In the process of intergenerational harmony affecting supportive speech behavior, the mediating effect of perspective taking was significant, while that of psychological safety was not significant. In addition to these results, the group difference in terms of generational identity was found in the mediating process of psychological safety on supportive speech behavior. In the group classified as the new generation, the mediating effect of psychological safety was significant, while the older generation was not. Based on the research results, the academic significance and practical implications of this study were discussed, and limitations and future research tasks were presented.