사서직은 본질적으로 전문적인 지식과 기술을 습득하고 연마하기 위하여 장기적이고 계속적인 훈련과 연찬이 필요한 직종이다. 적절한 재교육을 통하여 새로운 지식과 정보 그리고 기술을 습득해 나가야 할 필요성이 있다. 이러한 교육의 기회가 바로 연수제도이다. 기존의 연수제도의 문제점과 개선방안을 살펴본 바, 교육훈련방향은 중앙집중식을 지양하며 각 지방의 교육훈련계획에 따라 실시되어야 하고, 교육방법에서는 각 지방에 있는 이론과 실제 전문가를 강사로 초빙하며, 교육평가에서는 선택전문교육의 학점제 및 공통전문교육의 수료제를 시행하여야 한다. 끝으로, 사이버교육의 활성화와 도서관협회의 역할 제고 등도 연수제도에 도입되어 사서의 전문성 능력배양에 일조해야 할 것이다.
A public librarian is an occupation, which requires long-term, continuous training and difficult study to acquire and cultivate professional knowledge and skills. It is a necessity to achieve new knowledge, information and skills via appropriate retraining. A training system is the method which gives chances of retraining to public librarians. After examining some of the problems with the existing training system, it is apparent that the direction of training system needs to be decentralized. That is each local branch should be autonomous in terms of new training for librarians. For the method of training system, each autonomous unit would integrate the different theories to apply to the community-at-large and invite practical specialists from the local community to lecture. The training classes would be elective in that the each librarian could choose the classes he/she wants to take and give them credits for that, but the certificate for the class would also go towards completion for the required technical training. Finally, the utilization of cyber-education should be introduced, and the library association’s role strengthened, to help public librarians cultivate their specialties.