본 연구는 청소년을 대상으로 한 과학분야 메타검색시스템 및 교과별 디렉토리시스템을 구축하고 사용성을 비교․평가하여 효율성을 입증하려 하였다. 이를 위해 청소년 대상 과학분야 메타검색시스템과 개별검색시스템 및 교과별 디렉토리시스템을 각각 개발하였으며, 주제별 디렉토리시스템은 개발하지 않고 국내의 대표적인 과학기관에서 운영하고 있는 시스템을 선정하여 비교하였다. 사용성 분석을 위하여 정량적 연구방법과 정성적 연구방법을 병행하였으며, 데이터 수집을 위한 조사도구로 설문조사와 면접조사, 관찰법, 생각을 소리내어 말하기 방법을 사용하였다. 본 연구에서 비교․평가한 청소년 대상의 과학분야 정보시스템에 있어서는 메타검색시스템의 사용성이 개별검색시스템보다 높은 것으로 나타났으며, 수업과 연계된 일관된 접근점을 제공하는 교과별 디렉토리시스템이 주제별 디렉토리시스템보다 사용성이 더 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study is to design the meta search system and the curriculum-oriented directory system for youth in science and to prove the efficiency of the systems through evaluating the usability. To attain the purpose of this study, both of the quality and quantity research method were used and questionnaire, interview, observation, thinking aloud method were used to collect a data for research. The result of this study is that the meta search system supplying convenient information use environment about the distributed information sources has higher usability than the individual search system. And the curriculum-oriented directory system supplying accessibility related with the class has higher usability than the subject-oriented directory system.