바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

지식의 공통적 정의와 발전적 연관 관계에 관한 연구-일반적 정보시스템과 지식경영, DSS, EIS를 중심으로-

Study on the Common Definition of Konwledge and its Developmental Relation-Focused on the General Information Systems, Knowledge Management, DSS and EIS

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2004, v.38 no.2, pp.239-259
노정란 (한국자산관리공사)

초록

이 글은 지식의 범주를 계량, 비계량의 관점에서 일반 정보 시스템(도서관)과 경영정보시스템(MIS, DSS, EIS)으로 분리되어 연구되어 오던 종래의 연구 관행과 관리 방안에 대하여 재고해 보는데 그 목적을 둔다. 1950년대 이후 각기 별개의 목적으로 발전되어 온 정보 시스템들은 기업의 경영환경이 내외부가 통합되고, 정보통신이 급격히 발달되며 정보의 생성과 전파 속도가 급속히 빨라 지고 있는 상황에서 빠른 의사결정을 위해서는 동일한 지식의 범주에서 다루는 것이 보다 바람직할 것이다. 즉, DSS나 EIS에서도 모델 추론을 위하여 계량 정보원 뿐만 아니라 전통적으로 도서관 또는 정보센터에서 주로 관리해 오고 있는 텍스트 도큐먼트, 비디오, 오디오 등으로부터도 계량정보에서 추출될 수 없는 지식원으로써 활용해야 한다. 또한 DSS나 EIS는 지식경영을 달성하는 훌륭한 인프라를 제공하며, 도서관 또는 정보센터의 관리 대상 지식은 이미 형식지 또는 암묵지로 구분되어 있지 않은 포괄적 범위의 지식으로서 지식경영의 촉진제 또는 주체기관의 역할을 할 수 있다.

keywords
도서관, 정보시스템, 경영정보시스템, 지식경영, 비즈니스인텔리전스, DSS, EIS, KM, DSS, EIS, KM

Abstract

The purpose of this study is to review the established research practices and managerial methods on the range of Knowledge that have been independently studied from the conventional information system(libraries) and the managerial information system(MIS, DSS and EIS) within the quantitative and the non-quantitative perspective. The information systems were developed through their own purpose since the 1950s and these days the corporate environments have become integrated due to the rapid creation and expansion of information. Therefore, to make fast decisions in this situation it is appropriate that these two systems, Library and the managerial information system, should be dealt within the same category. In other words, not only the quantitative data that become main sources of DSS or EIS, but also the qualitative data such as the text documents, video and audio data, which have been managed in the libraries and information centers and not extracted from the former, can be used as the new knowledge source. Also DSS/EIS can provide the splendid infrastructure for Knowledge Management(KM) while libraries/information centers manage the comprehensive range of explicit and tacit knowledge, which can be a facilitator or main driver for KM.

keywords
도서관, 정보시스템, 경영정보시스템, 지식경영, 비즈니스인텔리전스, DSS, EIS, KM, DSS, EIS, KM

참고문헌

1.

(1998) 지식경영과 정보인프라, 정보전문가의 관계,

2.

(2002) 국내 공기업의 지식경영시스템 구축 사례연구: 한국자산관리공사의 K-Wings를 중심으로,

3.

(2003) 전문도서관 기반의 지식경영 방법론 연구: 특히 참고 정보봉사를 중심으로,

4.

(2000) 경영정보시스템, 무역경영사

5.

(2002) 지식순환과정과 지식스키마를 고려한 지식경영시스템 성과 및 수용에 관한 연구,

6.

(2001) LG EDS시스템 지식관리센터, 물푸레

7.

(2003) 확장된 디지털 도서관의 지식펌프형 지식관리에 관한 연구, 연세대학교 대학원, 문헌정보학과

8.

(2002) Breaking the myths of rewards: An explorstory study of attitudes about knowledge sharing,

9.

(2001) Making sense of knowledge management,

10.

(2002) Digital knowledge networks: Linking communities of practice with innovation,

11.

(1985) “An Investigation of Data base requirements for institutional and Ad Hoc DSS,

12.

(2001) Towards a second generation of KM? The people management challenge,

13.

(2002) Knowledge work- ers for information support: Exe- cutives’ perceptions and probl- ems,

14.

(2001) Knowledge mana- gement strategies: Toward a taxonomy,

15.

(1995) Developing library and information center collections, Libraries Unlimited, INC.

16.

(1989) Evolving tech- nology for document-based DSS, Prentice Hall

17.

(1998) A Classification of success factors for Decision Support Systems,

18.

(2000) Management support sys- tem effectiveness: further empirical evidence,

19.

(1985) “An Investigation of data base requirements for institutional and Ad Hoc DSS,

20.

(1975) On the phenomena of interest to information science “Paper presented at the Inter- national Research Workshop on the Theoretical Basis of Infor- mation Science”,

21.

(2001) Know- ledge management: An organiza- tional capabilities pers pective,

22.

(2002) Decision-Support Systems.,

23.

(1980) The selection of ma- terials for libraries,

24.

(2001) Knowledge mana- gement,

25.

(2000) Knowledge management: Classic and contemporary works, MIT Press

26.

(2001) User-center design does make a difference,

27.

(2003) E-Knowledge management framework for Go- vernment Organizations,

28.

(1971) “A Framework for management info- rmation system,

29.

(1996) Toward a know- ledge-based theory of the firm,

30.

(1998) Care in knowledge creation,

31.

(2001) Knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and re- search issues,

32.

(1999) Why infor- mation technology inspired, but cannot deliver knowledge manage- ment,

33.

(2003) E-Know- ledge management framework for Government Organizations,

34.

(1982) “Knowledge or information-A crisis of purpose in libraries,

35.

(1982) An Evolutionary theory of economic change, Belknap Press

36.

(2001) User-center design does make a difference. The case of decision support systems in crop production,

37.

(2000) Why the Notes vs. intranets debate shouldn’t be about technology,

38.

(2001) Survival of leanest: Intensive knowledge work and groupware adaptation,

39.

Development knowledge strategy,

40.

(2001) Knowledge management: Classic and contemporary works,

41.

(2002) A Window of opportunity,

42.

(1996) Making knowledge the basis of a dynamic theory of the firm,

43.

(1989) putting theory into prac- tice, Prentice Hall

44.

(1980) “A Framework for the development of decision support systems,

45.

(1987197-202) “DSS in Context,

46.

(2001) E-Know- ledge networks for inter-organizational collaborative e-business,

47.

(2000) e-Knowledge management, 매일경제신문사

한국문헌정보학회지