본 연구는 이미지기술을 이용한 교과목과 과제물을 개발하여 강의 한 후 학생들을 평가한 사례연구이다. 이결과 문헌정보학의 여러 과목에 기존의 시청각과목에서 가르치던 멀티미디어 기술과 새로운 이미지 정보기술 방법을 종합하여 강의하게 된다. 학생과 교수는 최고의 인간관계를 맺게 되고 문헌정보학의 과목은 재미있고 수강 학생수가 증가하면서 교수의 강의 평가점수가 많이 향상되었다.
Digital image technology can be used for the development of new curriculum, course assignment, teaching methods, or the evaluation of library and information science courses. In this way, the teaching course becomes more effective and more interesting. This study has shown that the number of the student registration was increased, the interaction between the instructor and students became more frequent, and the course evaluation by students were very much improved.
(2003) 명강의 핵심전략 상호작용을 높이기 위한 37가지 귀띔, 연세대학교 출판부
(1991) 조사방법론 이론과 기법, 법문사
(2004) 교수와 대학원생을 위한 교수법 세미나, 덕성여자대학교
(2001) 조벽 교수의 명강의 노하우&노와이, 해냄
각 대학의 교수학습센터 Home page,
(2003) Effective teaching with technology in higher education: foundations for success, San Francisco Jossey-Bass
(2000) A handbook for teachers in universities: a guide to improve teaching methods, Kogan Page
(2002) Teaching undergraduates, Erbaum Assoc
(2001) How to use technology for teaching faculty, American Council on Education/Oryx press
(2001) Teaching tips for college and university instructors: a practical guide, Allyn & Bascom
(2002) Learner-centered teaching, Jossey-Bass