바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

학습객체 개념을 이용한 학교도서관 정보시스템(DLS)의 메타데이터 요소 확장에 관한 연구

A Study on the Metadata Element's Expanision of DLS Based on Learning Object

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2004, v.38 no.4, pp.85-104
이병기 (공주대학교)

초록

본 연구는 인터넷 기반의 교육정보서비스 기관에서 채택하고 있는 학습객체의 개념을 도입하여 학교도서관 정보시스템(DLS)의 메타데이터에 교육 관련 요소를 추가, 확장할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 교수학습의 상황에 따라서 정보자원에 접근토록 하고, 정보자원에 포함된 내부 데이터 요소의 제반 특성을 메타데이터로 기술하고, 색인 함으로써 학습객체 단위로 접근할 수 있는 방안을 제시하는데 목적이 있다. 기존의 DLS의 메타데이터에 <relation>, <classification>, <educational> 요소를 추가하여 교수학습 상황에 따라서 정보자원에 접근할 수 있도록 하고, <relation>요소를 이용하여 내부 학습객체의 개념을 수용할 수 있는 방안을 제시하였다.

keywords
Learning Object, Digital Library System, Metadata, School Library, 학습객체, 학교도서관디지털자료실지원센터, 교육메타데이터, 학교도서관

Abstract

This study is supposed to the way to add and enlarge the elements related to educational domain in metadata of school library information system(DLS) by using the concept of learning object which the education information service agencies have adapted. This study is to propose the methods which can be accessed according to the units of learning content in order that they can be applied to the teaching and learning situations, and describe and index the total traits of interior data elements included in the information resources. Thus, the metadata of the existing DLS through the additional elements: <relation>, <classification>, and <educational> was made to access the information resources according to the teaching and learning situations and to accept the concept of interior learning units by means of the <relation> element.

keywords
Learning Object, Digital Library System, Metadata, School Library, 학습객체, 학교도서관디지털자료실지원센터, 교육메타데이터, 학교도서관

참고문헌

1.

(2003) 인터넷 기반 학교도서관 정보시스템(IBSLIS)의 평가에 관한 연구,

2.

(2003) 교육정보메타데이터 지침 해설서, 한국교육학술정보원

3.

(2004) ADL Overview,

4.

(1999) CISCO Systems Reusable Information Object Strategy Version 3.0,

5.

(2003) Metadata Fundamentals for All Librarians, ALA

6.

(2001) Advanced Distributed Learning Sharable Content Object Reference Model Version 1.2,

7.

(1994) The Role of the School Library in Resource Based Learning,

8.

(2001) Teaching and Learning in Digital Environments: The Resurgence of Resource-Based Learning,

9.

(2002) Draft Standard for Learning Object Metadata,

10.

(2004) About IMS,

11.

(2003) Introduction to Learning Objects &SCORM,

12.

(2003) Resource-Based Learning,

13.

(2000) Standards for Learning Object Metadata,

14.

(1997) A Frame of Reference: NETg's Map,

15.

(2002) Learning about Learning Objects with Learning Objects,

16.

(2003) Learning Objects(NLII 20022003 Key Theme),

17.

(2001) Click2learn Briefing: e-Learning Standards,

18.

(2004) The SCORM Content Aggregation Model,

19.

(2002) Steps to Creating a Content Strategy for Your Organization,

20.

(2000) Objects of desire,

한국문헌정보학회지