본 연구는 청소년을 대상으로 하는 과학분야 디지털도서관인 LG사이언스랜드와 미국의 국가과학디지털도서관인 NSDL을 사례로 하여 정보서비스 구성 및 정보시스템 설계내용을 분석하였으며, 국내 과학정보서비스 이용자의 정보요구와 이용성향을 설문을 통해 조사하여 정보서비스 개선사항을 도출하였다. 청소년 과학정보서비스 이용자들은 주로 호기심 해결과 과학지식을 넓히기 위해 서비스를 이용하며, 편리하고 단순한 효율적인 검색인터페이스를 선호하고 있다. 국외 과학정보서비스는 메타데이터를 기반으로 한 일관성 있고 체계적인 방법으로 정보를 조직하여 정보서비스를 제공하고 있으며, 국내 청소년 대상 과학정보서비스는 주제별 분류체계에 있어서 기타과학분야의 분류세분화를 요구하고 있다.
The purpose of this study is to analyze the information service and the design of the information system of LG Science Land and NSDL which was designed as Integrated Information System in Science Digital Library for youth. After that, the requirement and inclination of the system user was analyzed through on-line questionnaire and finally the Subjective-Oriented Directory System was modified in detail as improvement issue of the system. This study has a significance in designing a user-friendly information environment that the youth can access information in science more conveniently and proving the efficiency of it.
(1999) 인터넷 공공도서관 구축 모형 연구,
(2003) 청소년 대상 과학분야 디지털도서관 구축을 위한 관련 사이트 분석 및 평가에 관한 연구,
(2004) 청소년 과학정보 메타데이터 요소 및 데이터베이스 구축 연구,
(1998) 전자도서관에서 정보길잡이에 대한 연구,
(2000) 사용자 중심의 홈페이지 분류체계가 분류 검색에 미치는 효과,
(2003) A Case Study in Metadata Harvesting: The NSDL,
(2001) Design Principles for the Information Architecture of a SMET Education Digital Library,
(2003) A Collaborative Digital Library for Children,
(1999) Information Seeking Strategies and Science Content Understandings of Sixth Grade Students Using On-line Learning Environments, Doctoral Dissertation, University of Michigan
(2002) Core Services in the Architecture of the National Science Digital Library(NSDL),
(2004) LG사이언스랜드 ,
(2004) NSDL-The National Science Digital Library ,
(2004) SMETE Digital Library,
(2003) Metadata Management System: Design and Implementation,