이야기 들려주기는 예술의 한 분야로서 글을 모르는 취학 전 어린이에게 취학 준비과정으로 매우 효과적인 방만 그 효과는 크다고 할 수 없다. 이는 무엇보다도 프로그램 자체에 대한 인식이 부족하고 아울러 체계적으로 프로그램을 운영하고 있지 못하고 있기 때문이다. 따라서 본 연구의 목적은 오래 전부터 이야기 들려주기 프로그램을 운영하고 있는 미국 공공도서관의 실태를 조사, 검토하여 한국 공공도서관의 프로그램 운영 실태와 비교한 후 이야기 들려주기의 네 가지 구성 요소인 프로그램, 어린이 사서, 취학 전 어린이 및 도서관 환경에 초점을 맞춰 한국 공공도서관 실정에 맞는 효율적인 프로그램 운영 방안을 제시하는 데에 있다.
Storytelling is a form of arts and a very effective way of scho ol readiness for illiterate preschoolers. Although storytelling programs for preschoolers have been in high increa se in Korea, the programs curently operating ublic because of the lack of understanding of the public and unsystematic operation of the program. The pu rpose of this study is to draw out efective ways to reform the storytelling programs for preschoolers of Ko analysis with those of American public libraries. Analytical ap proaches were discussed with the four essential elements for storytelling program; program, children's librarian, preschooler. and library environment.
(1994) 유아의 언어 교육, 창지사
(1997) 색동회 동화구연 활동이 유아교육에 미친 영향, 건국대학교 교육대학원
유치원에서의 영어지도를 위한 Storyteling을 활용 방안,
(1986) 유아 동화의 구연 교육,
유아 영어 교육에 있어서 Story- teling의 효과적인 활용에 관한 연구, 명지대학교 교육대학원
(2004) "Reading: Microsoft Encarta Online Encyclopedia.",
(1999) How does it Afect Readiness to start school? Beyond the Basics for Al Who Tel Stories in Work or Play, University of Toronto
(1999) World of Story- telling,
(2001) Language Arts in Early Education, Delmar