바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

한국과 미국 공공도서관의 취학 전 어린이를 위한 "이야기 들려주기" 프로그램에 관한 비교 연구

Comparative Study on the Storytelling Program for Preschoolers in the Public Libraries of Korea and America

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2005, v.39 no.1, pp.295-320
정혜경 (남산도서관)
김현희 (명지대학교)

초록

이야기 들려주기는 예술의 한 분야로서 글을 모르는 취학 전 어린이에게 취학 준비과정으로 매우 효과적인 방만 그 효과는 크다고 할 수 없다. 이는 무엇보다도 프로그램 자체에 대한 인식이 부족하고 아울러 체계적으로 프로그램을 운영하고 있지 못하고 있기 때문이다. 따라서 본 연구의 목적은 오래 전부터 이야기 들려주기 프로그램을 운영하고 있는 미국 공공도서관의 실태를 조사, 검토하여 한국 공공도서관의 프로그램 운영 실태와 비교한 후 이야기 들려주기의 네 가지 구성 요소인 프로그램, 어린이 사서, 취학 전 어린이 및 도서관 환경에 초점을 맞춰 한국 공공도서관 실정에 맞는 효율적인 프로그램 운영 방안을 제시하는 데에 있다.

keywords
Public Library, Storytelling, Preschooler, Early Children Education, Reading Readiness, 공공도서관, 이야기 들려주기, 취학 전 어린이, 유아교육, 독서 레디니스

Abstract

Storytelling is a form of arts and a very effective way of scho ol readiness for illiterate preschoolers. Although storytelling programs for preschoolers have been in high increa se in Korea, the programs curently operating ublic because of the lack of understanding of the public and unsystematic operation of the program. The pu rpose of this study is to draw out efective ways to reform the storytelling programs for preschoolers of Ko analysis with those of American public libraries. Analytical ap proaches were discussed with the four essential elements for storytelling program; program, children's librarian, preschooler. and library environment.

keywords
Public Library, Storytelling, Preschooler, Early Children Education, Reading Readiness, 공공도서관, 이야기 들려주기, 취학 전 어린이, 유아교육, 독서 레디니스

참고문헌

1.

(1994) 유아의 언어 교육, 창지사

2.

(1997) 색동회 동화구연 활동이 유아교육에 미친 영향, 건국대학교 교육대학원

3.

유치원에서의 영어지도를 위한 Storyteling을 활용 방안,

4.

(1986) 유아 동화의 구연 교육,

5.

유아 영어 교육에 있어서 Story- teling의 효과적인 활용에 관한 연구, 명지대학교 교육대학원

6.

(2004) "Reading: Microsoft Encarta Online Encyclopedia.",

7.

(1999) How does it Afect Readiness to start school? Beyond the Basics for Al Who Tel Stories in Work or Play, University of Toronto

8.

(1999) World of Story- telling,

9.

(2001) Language Arts in Early Education, Delmar

한국문헌정보학회지