바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

대학생을 위한 웹기반 정보활용교육 프로그램 개발 및 효과분석

Development of Web-Based Information Literacy Program for Undergraduate Students and Its Effect Analysis

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2006, v.40 no.2, pp.357-387
박수희 (숭실대학교)
최성우 (숭실대학교)

초록

본 연구는 웹기반 정보활용교육 프로그램을 개발하고, 그 활용효과를 분석하여 향후 정보활용교육을 웹기반으로 구축함에 있어 바람직한 사례를 제시하는데 목적을 두었다. 이러한 목적 하에 대학생들의 웹기반 정보활용교육에 관한 요구를 분석하고, 프로그램을 설계하고 개발하였으며, 면대면 교육과 웹기반 교육 두 가지의 프로그램을 실험을 통하여 활용 효과를 분석하였다. 연구결과 두 가지 학습형태는 교육 효과 및 학습자 만족도의 면에서 동등한 수준으로 높게 측정되었다.

keywords
정보활용교육, 웹기반 교육, 웹기반 정보활용교육, 이러닝, 온라인 튜토리얼, 이용자교육 Information Literacy, Web-Based Information Literacy, Web Tutorial, Web-Based Instruction, WBI, E-learning, Library User Education, 정보활용교육, 웹기반 교육, 웹기반 정보활용교육, 이러닝, 온라인 튜토리얼, 이용자교육 Information Literacy, Web-Based Information Literacy, Web Tutorial, Web-Based Instruction, WBI, E-learning, Library User Education

Abstract

This study intends to develop web-based information literacy program, analyze learning effects and to suggest a model case to those who wants to develop a web-based information literacy program in the future. For this purpose, we analyze undergraduate students’ needs, design and develop a web-based information literacy program, and analyze the practical effects of the web-based information literacy program. As a result of research, we found out that both web-based and face-to-face information literacy program are similarly effective in learning and satisfactory to students.

keywords
정보활용교육, 웹기반 교육, 웹기반 정보활용교육, 이러닝, 온라인 튜토리얼, 이용자교육 Information Literacy, Web-Based Information Literacy, Web Tutorial, Web-Based Instruction, WBI, E-learning, Library User Education, 정보활용교육, 웹기반 교육, 웹기반 정보활용교육, 이러닝, 온라인 튜토리얼, 이용자교육 Information Literacy, Web-Based Information Literacy, Web Tutorial, Web-Based Instruction, WBI, E-learning, Library User Education

참고문헌

1.

(2003) Report 작성을 위한 국내 문헌검색 e-learning,

2.

(2005) 대학에서의 웹기반 정보소양 교육의 효용성에 관한 연구,

3.

(1998) WWW기반 대학도서관 이용자교육 시스템 개발,

4.

(2001) 경험학습의 개념 및 이론과 발전방향,

5.

(1997) 웹기반 교육, 교육과학사

6.

(2005) Web 기반 이용교육 운영 사례: 숙명여대 ‘도서관 정보이용교육: Cyber 강좌’를 중심으로,

7.

(2005) 정보활용능력을 위한 온라인 튜토리얼 모형에 관한 연구,

8.

(2005) 대학생 정보활용능력 평가모형 개발에 관한 연구,

9.

(2002) 21세기 교육방법 및 교육공학, 교육과학사

10.

(2000) 웹을 기반으로 한 대학 도서관 이용자 교육 시스템 구축 및 유용성 평가 초급 이용자를 중심으로,

11.

(2000) The information literacy compe- tency standards for higher education The Association of College and Research Libraries, American Li- brary Association

12.

(2005) Tips for Developing Effective Web-Based Library Instruction, ACRL Instruction Section Teaching Methods Committee

13.

(1989[cited2005) Presidential Committee on Infor- mation Literacy,

14.

(2001) Web site Evaluation Cri- teria, ALA Library Instruction Round Table

15.

(2001) Library skills instruction: a comparison of students in a Web-based course versus a tradi- tional instruction course, University of Loiusville

16.

(2002) Can an online tutorial pass the test for library instruction?, Australian Academic & Research Libraries

17.

(1999Mar.) Web-based library instruction: what is good pedagogy?.,

18.

(1997) Web-based instruction, ET Publications

19.

(1975) A guide for learners and teachers, Prentice Hall/Cam- bridge

20.

(2004) Engi- neering Resources Tutorial Home,

21.

(1983) An overview of their current status, Lawrence Erlbaum Associates

22.

(2004) What makes good web-based instruction? National Science Digital Library, award NSF DUE-0121575.,

23.

(2000) Eva- luation of web-based library instruction programs,

24.

Research 101 tu- torial,

25.

(2001) Internet Navigator,

26.

(2004) WSU Libraries Information Literacy Survey,

27.

(1974) National Commission on Libraries and Information Science,

한국문헌정보학회지