바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Effect of Storytelling for the Visually Impaired Children

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.1, pp.273-287

Abstract

The purpose of this paper is that which behavior is affected by the storytelling for the visually impaired children. I had a depth interview with the children and their parents who were participated in the storytelling class, the storytelling teacher and the librarian. And then the material was analysed by the grounded theory. As a result of this research, storytelling is very helpful for the visually impaired children to improve their interest in reading, learning ability and their sociality.

keywords
Storytelling, Visually Impaired Children, Grounded Theory, Disabled Services, Braille Library, Storytelling, Visually Impaired Children, Grounded Theory, Disabled Services, Braille Library, 책 읽어주기, 시각장애아동, 근거이론, 장애인서비스, 점자도서관

Reference

1.

(1997) 점독행동형식에 따른 맹학생의 읽기 속도 비교 연구 시각장애연구,

2.

(2000) 국어표현·이해교육, 서울: 집문당

3.

(1998) ‘책 읽기 활동’이 유아의 읽기 능력 및 책에 대한 흥미에 미치는 영향,

4.

(2004) 질적 연구방법의 이해, 서울:원미사

5.

(2005) 시각장애아동의 이해와 교육, 서울:학지사

6.

(2000) 시각장애유아의 그림책 개발을 위한 부모와 교사의 요구도 조사 ,

7.

소리내어 읽어주기 활동이 초등영어 읽기 흥미 및 어휘 습득에 미치는 영향,

8.

(2004) 책 읽어주기 활동이 읽기성취도에 미치는 영향,

9.

(2005) 소리내어 읽어주기 활동이 아동의 언어이해력에 미치는 영향,

10.

(2004) 점자도서관의 이용과 서비스 요소의 상관관계에 관한 연구,

11.

(198719-30) 우리나라 아동의 쓰기 발달연구 한국교육문제연구소논문집,

12.

암 환자 삶의 질에 대한 근거이론적 접근,

13.

(2003) 시각장애유아의 독서지도 실태 및 개선 방안,

14.

(2003) 사회적갈등의 근거이론적 이해 -댐 건설을 중심으로,

15.

(1984) The Development of Initial Literacy Awakening to Literacy, Heinemann Educa- tional Books

16.

(2001) 질적 연구 근거이론의 단계(신경림 역). , 서울 : 현문사

17.

(1995) The Read-Aloud Hand Book, New York : Penguin Books.

18.

(1994) Blindness in chlidren, Cambridge University Press

Journal of the Korean Society for Library and Information Science